ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

1:06 | مه10 تهران

حمایت سوئیس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

تاریخ: 09:15, 29-02-2016.

تهران. دوشنبه، 29 فوریه  2016 میلادی برابر با 10 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سوئیس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می کند.
بنا بر این گزارش، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار رئیس موسسه تجارت بین‌الملل سوئیس (سکو) گفت: زمینه های لازم برای افزایش میزان تراز تجاری دو کشور فراهم است و ایران آمادگی دارد روابط اقتصادی و تجاری خود را با سوئیس در بخش های مختلف گسترش دهد.
ولی‌ الله افخمی‌راد در این نشست که محسن صالح نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران هم حضور داشت، با اشاره به تراز تجاری ایران و سوئیس و عقد تفاهمنامه‌های مختلف میان مقامات دو کشور اظهار داشت: روابط تجاری ایران و سوئیس درسال 2015 بالغ بر 974 میلیون دلار بود که تنها 20 میلیون دلار، صادرات ایران به سوئیس بوده است؛ به اعتقاد ما با توجه به ظرفیت‌ های موجود و فضای مناسب سیاسی وتجاری، یقیناً حجم تجارت دو کشور قابل افزایش است.
وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم ساختار اقتصادی کشور ما، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، متشکل از بنگاه‌های کوچک و متوسط است بنابراین، یکی از رسالت‌های اصلی سازمان توسعه تجارت ایران، حمایت و افزایش ظرفیت‌ها و رقابت‌پذیری این بنگاه‌ها برای ورود به بازارهای جهانی است.
در ادامه این نشست خانم لیویا لویی آگوستی، سفیر سابق سوئیس در تهران و رئیس موسسه تجارت بین‌الملل سوئیس (سکو) در ایران اظهار داشت: سوئیس از ایران در راه پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد پیوستن ایران به زنجیره اقتصاد جهانی باشیم.
وی با ابراز امیدواری برای افزایش حجم تجارت تهران و برن گفت: آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ تجاری در ایران و آگاهی از بازارهای ایران و کالاها و خدمات مورد نیاز و ارزیابی آن از جمله اهداف سفر این هیات بوده است به همین دلیل غیر از اعضای سکو و فدراسیون تجاری سوییس، نمایندگان بخش‌های مختلف تجاری سوییس نیز به ایران سفر کرده‌اند. این مقام مسئول سوئیسی با اشاره به رابطه تجاری و اقتصادی دیرینه میان دو کشور اظهار داشت: در زمان تحریم نیز ما همکاری خود را با ایران قطع نکردیم، صاردات دارو از جمله آنهاست؛ در دوره پساتحریم نیز آماده افزایش تراز تجاری هستیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مهمترین اقلام وارداتی ایران از سوئیس در سال 2015 لوبیای سویا، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان و مکمل‌های دارویی بوده است و مهمترین اقلام صادراتی به سوئیس فرش و کف پوش، سنگ مرمر، زعفران، پسته و میوه‌های خشک بوده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: