برسی راهکارها برای افزایش حمل بار قزاقستان از مسیر اینچه برون ایران

تاریخ: 09:47, 24-02-2016.

تهران. چهارشنبه، 24 فوریه  2016 میلادی برابر با 5 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون راه آهن قزاقستان با مدیرعامل شرکت راه آهن ایران دیدار و درباره افزایش بار در مسیر اینچه برون و همکاری های دیگر ریلی گفتگو کرد.
بنا بر این گزارش،به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پور سید آقایی در این دیدار با اشاره به زمینه همکاری باسابقه دو کشور در بخش حمل و نقل گفت: زمینه همکاری دو کشور تاکنون متنوع بوده که خوشبختانه با راه اندازی مسیر اینچه برون میزان ارتباطات بیش از گذشته شد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته که مسیر ریلی اینچه برون راه اندازی شده، تنها کمتر از 100 هزار تن بار بر روی این خط جابجا شده است، افزود:  امیدواریم طی مذاکراتی که صورت گرفته و خواهد گرفت بتوانیم راهکارهای اساسی در جهت افزایش میزان بار از مسیر ریلی اینچه برون ارائه دهیم.
پورسیدآقایی افزود: در حال حاضر مجموع مبادلاتی که با صاحبان کالا صورت می گیرد و راه آهن قزاقستان با آنها در ارتباط است باید روند رو به رشدی را طی سال آینده طی کنند به طوری که طبق برنامه از قبل پیش بینی شده بایستی میزان بار جابجا شده به یک میلیون تن برسد.
وی تاکید کرد: موضوع بازرگانی مشکل اصلی در اینچه برون است و باید بتوانیم تجار را قانع کنیم که مسیر اینچه برون مسیر خوبی برای جابجایی بار به شمار می رود.
در ادامه حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت با اشاره به این موضوع که خوشبختانه جلسات خوبی را با هیات راه آهن شور قزاقستان داشتیم، گفت: سال گذشته میزان حمل بار بین ایران و قزاقستان کاهش پیدا کرد بنابراین هدف گذاری برای سال 2016 چیزی حدود 8 برابر سال 2015 برنامه ریزی شده است.
عاشوری در این جلسه به موضع زغال سنگ اشاره کرد و گفت: ما مشخصات فنی زغال سنگ را به راه آهن کشور قزاقستان می دهیم و اعتقاد داریم به عنوان یک حمل و نقل ریلی این موضوع را پیگیری کنید که اگر این زغال سنگ از طریق قزاقستان تامین شود بسیار خوب خواهد بود. وی درباره خرید گندم نیز تصریح کرد: دولت خرید گندم را در برنامه خود ندارد اما از طریق بخش خصوصی می توان اقداماتی را برای خرید گندم از قزاقستان انجام داد.
وی به تمدید تعرفه ها اشاره کرد و افزود: تمدید تعرفه ها مشروط به این است که تعرفه ها واحد شود و از آنجایی که تخفیف های صورت گرفته ؛ هنوز واحد نشده است که امیدواریم در هفته آینده در نشست سه جانبه با کشور قزاقستان و ترکمنستان به توافق نهایی برسیم.
در این جلسه آلپیبایف کانات معاون مدیر عامل راه آهن کشور قزاقستان نیز به ارتباط ریلی هر دو کشور اشاره کرد و افزود: به طور حتم مسیر گرگان به اینچه برون به عنوان یک خط جدید فعال تر از گذشته خواهد بود بطوریکه ما شاهد رشد جابجایی در این مسیر خواهیم بود. وی افزود: مقرر شده به طور مستقیم با صاحبان کالا وارد مذاکره شده و مزیت های ترانزیتی این محور را برای آنها شرح دهیم تا بارهای خود را از این محور جابجا کنند. وی به روند فعالیت های خود در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در نظر داریم با هندوستان و پاکستان و همچنین مسیر بندرعباس فعالیت هایی را شروع کنیم. وی به کاهش جابجایی بار طی یکسال در مسیر اینچه برون اشاره و اظهار داشت: مشکلات اقتصادی در همه کشورها وجود دارد و این بر روند کاهش جابجایی بار از این محور تاثیر گذاشته است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: