ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:33 | مه12 تهران

شرمن به اینکه ایران بدنبال سلاح هسته ای نبود اذعان کرد

تاریخ: 01:51, 11-02-2016.

تهران. پنج شنبه، 11 فوریه  2016 میلادی برابر با 22 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، شرمن تاکید کرد با اقدام نظامی می شد تأسیسات هسته ای ایران را ویران کنیم ولی با دانشی که به آن رسیده بودند و نمی شد از آنها پس گرفت در مدت 2 یا 3 سال می توانستند همه را از نو بسازند.
بنا بر این گزارش، به نقل از بی بی سی، وندی شرمن معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به اینکه ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست و همچنین با اذعان به اینکه تحریم ها و تهدیدات ضد ایران برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای این کشور بی تأثیر بود گفت: اگر آمریکا تأسیسات هسته‌ای ایران را به شیوه نظامی از بین می برد ایرانی‌ها با دانش هسته‌ای که به آن دست یافته‌‌اند ظرف دو یا سه سال می توانستند همه را از نو بسازند و آن موقع دیگر امکان نابودی آن وجود نداشت.
بی بی سی  گزارش داد: وندی شرمن در رابطه با مذاکرات هسته ای ایران در نشستی در مرکز مطالعاتی ویلسون گفت: مذاکرات سری ایران و آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شده بود و وقتی که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید راه برای جدی شدن مذاکرات هفت جانبه هموار شد.
وندی شرمن در جلسه مرکز ویلسون از سیاست باراک اوباما درباره پرونده هسته ای ایران دفاع کرد و گفت: تحریم ها صرفاً یکی از انگیزه ها بود که ایرانی ها پای مذاکرات بیایند، با اقدام نظامی هم می شد کل تأسیسات هسته ای ایران را ویران کنیم . ایرانی ها هم می دانستند که ما می توانیم ولی با دانشی که به آن رسیده بودند و نمی شد از آنها پس گرفت در مدت 2 یا 3 سال می توانستند همه را از نو بسازند وآن موقع دیگر ممکن بود نتوانیم آنها را نابود کنیم.
شرمن افزود: تحریم ها و تهدید نظامی ما واقعی بود ولی ما را به این جا نمی رساند که ایران نتواند به سلاح هسته ای برسد.
شرمن افزود: باورش این است ایران پیش از این هم قصد ساختن سلاح هسته ای را نداشته است ولی حالا اصلاً امکانش را ندارد.
معاون سابق وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد با اجرای موفق برجام مذاکرات هسته ای، ایران به الگویی برای دیپلماسی در موارد بحرانی دیگر تبدیل شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: