بلغارستان خواستار گسترش همکاری های گمرکی و ترانزیتی با ایران شد

تاریخ: 07:55, 10-02-2016.

تهران. چهارشنبه، 10 فوریه  2016 میلادی برابر با 21 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سفیر بلغارستان با رئیس گمرک ایران دیدار و درخواست کرد ایران همکاری های گمرکی و ترانزیتی را با آن کشور گسترش دهد.
بنا بر این گزارش، به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، رکریستو پولنداکوف پولنداکوف گفت: دوست دارم روابط گرم و باثباتی با ایران داشته باشیم و از طرف شرکای تجاری می گویم که ایران در منطقه برای ما بسیار مهم است.
سفیر بلغارستان در تهران با اشاره به اینکه به زودی فصل جدیدی از همکاری های اقتصادی میان بلغارستان و ایران آغاز خواهد شد، گفت: رئیس گمرک بلغارستان از من خواسته است با شما ملاقات کنم و وی مشتاق است کمیته مشترک کاری با گمرک ایران تشکیل دهد.
وی همچنین از سفر وزرای اقتصاد و انرژی بلغارستان به ایران خبر داد و گفت: قرار است آنها با یک هیأت تجاری بزرگ به ایران بیایند.
پولنداکوف، از علاقه مندی بلغارستان به گسترش کریدورهای حمل ونقل و تسهیل ترابری کالا با کشورمان خبر داد و تصریح کرد: نخست وزیر ما به دنبال یک کریدور بزرگتر در منطقه با مشارکت ایران است و ترانزیت کالاهای آسیایی از طریق ارس به اروپا از مسیر بلغارستان از برنامه های مهم این کشور به شمار می رود.

دکتر مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پس از لغو تحریم ها همه چیز تغییر کرده است از گسترش روابط اقتصادی با بلغارستان استقبال کرد و گفت: در بخش فولاد و صادرات مجدد پتانسیل های خوبی برای توسعه روابط با بلغارستان داریم.
وی در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ترانزیت کالا در مسیر جاده ابریشم از ایران را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: مسیر بازرگان برای بلغارها بسیار مهم است و آنها می توانند با توجه به بسته شدن دو مرز ترکیه از این مرز برای عبور کالاهای خود به عراق استفاده کنند.
کرباسیان افزود : ما روابط بسیار خوبی با افغانستان، پاکستان و هند داریم وبلغارستان می تواند از طریق ایران به این کشور ها دسترسی پیدا کند.
رئیس کل گمرک ایران برای تبادل اطلاعات تجاری با گمرک بلغارستان به روش الکترونیکی اعلام آمادگی کرد و تصریح کرد: در بخش ترانزیت هم آمادگی داریم با استفاده از سامانه تیر الکترونیکی اسناد ترانزیتی را با یکدیگر مبادله کنیم.
بلغارستان در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپایی درآمده و عضو سازمان تجارت جهانی است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: