ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:54 | سپتامبر28 تهران

همایش زبان و ادبیات زبان فارسی در هند

تاریخ: 05:48, 05-02-2016.

تهران. جمعه، 5 فوریه 2016 میلادی برابر با 16 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در همایش بین المللی بررسی جنبه های مختلف زبان و ادبیات فارسی که به مدت سه روزدر شهر علیگر هند برگزار می شود، نمایندگانی از مناطق مختلف هند و اساتید و پژوهشگرانی از ایران، افغانستان و تاجیکستان شرکت کرده اند.
بنا بر این گزارش، در این همایش که 41 نفر از ایران شرکت کرده اند، 34 مقاله با موضوعات مختلف ادبیات فارسی در هند ارائه خواهد شد که، 19 مقاله آن را پژوهشگران و استادان ادبیات فارسی از دانشگاه های مختلف ایران ارائه خواهند کرد.
پروفسور نعیم الرحمان فاروقی رئیس سابق دانشگاه الله آباد در مراسم افتتاحیه اعلام کرد زبان فارسی بخشی از فرهنگ هندی بوده و هست و در زمان اکبرشاه بخش ترجمه ای ایجاد شده بود که در آن کتاب های کمیاب فارسی به زبان سانسکریت همچنین متون و کتاب های سانسکریت به زبان فارسی ترجمه شده است.
پروفسور طلعت احمد رئیس دانشگاه ملیه اسلامیه دهلی نیز در این همایش گفت: در زمان مغول، فارسی زبان رسمی دولتی هند بوده و در فرهنگ و ادبیات مردم هند اثر زیادی داشته است.
وی گفت: اکنون در برخی دانشگاه های هند، آموزش و پژوهش و فعالیت در زمینه زبان فارسی ادامه دارد.
ضمیر الدین شاه رئیس دانشگاه علیگر هم گفت: زبان فارسی میراث عادس هند را ترویج داده است و فارسی یک زبان زیبا است که تاریخ هند در متون نوشته شده فارسی محفوظ است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: