ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:56 | مه10 تهران

ایران و لبنان توافقنامه تجارت ترجیحی امضا کردند

تاریخ: 05:14, 03-02-2016.

تهران. چهارشنبه، 3 فوریه  2016 میلادی برابر با 14 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی گامی مهم برای توسعه بازرگانی ایران و لبنان است.
بنا بر این گزارش، آلان حکیم، وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان دیروز سه‌شنبه در مراسم اختتامیه هفتمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و لبنان، ایران را کشوری با تمدن، علم، معرفت و فرهنگ غنی دانست که نقش بسزایی در عرصه‌های جهانی دارد و گفت: اقتصاد ایران و لبنان نه تنها با هم تقابلی ندارند بلکه مکمل یکدیگرند.
وی افزود: تمدن اصیل ایران و روابط سازنده ایران با لبنان موجب شده است تا دو کشور در سطح ملت و دولت باهم ارتباطات مناسبی داشته باشد.
وی ضمن اظهار خرسندی از به ثمر رسیدن توافقات حاصله در هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان افزود: ایران با ثروت‌های خدادادی بسیار مانند منابع زیرزمینی و معادن به رکن اصلی جهانی تبدیل شده که اثر آن نیز در جهان نمایان است.
آلان حکیم با یادآوری اینکه نباید فراموش کنیم ایران دومین کشور خاورمیانه به لحاظ جمعیتی است و جمعیت تحصیلکرده و با فرهنگ بالایی دارد تاکید کرد: لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران موجب خواهد شد ایران به قطب همکاری‌های اقتصادی برای لبنان تبدیل شود.
وی نهایی شدن توافق‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور را یک الگوی مناسب و گامی مهم در جهت بازرگانی دو کشور خواند و گفت: دو کشور در خاورمیانه نقش مهمی دارند که می‌توانند بر مناسبات منطقه تاثیرگذار باشد.
آلان حکیم مشارکت لبنان در توسعه بخش بانکی ایران به دلیل تجربه بالای لبنان در این زمینه را یکی از موضوع های مورد توافق در کمیسیون مشترک برشمرد و به توسعه مناطق صنعتی لبنان با استفاده از تجارب ارزنده ایران در این زمینه را نیز یادآور شد.
وی افزود : اعطای امتیازات ویژه و خاص به لبنان برای حضور در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد از دیگر موضوع های مورد توافق در کمیسیون بود.
الان حکیم گفت: تقویت بخش کشاورزی ایران با استفاده از واردات محصولات لبنانی و دادن تسهیلات خاص به گمرکات دو کشور یکی دیگر از موضوعات مورد توافق در کمیسیون مشترک بود. همچنین تبادل تجارب در زمینه‌های پزشکی و گردشگری که ایران در این زمینه ظرفیت بالایی دارد مثل احداث رستوران و هتل‌های مجلل و همکاری‌های گردشگری زیارتی از توافقات حاصله بود.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان تقویت همکاری‌ها در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در دوکشور و ایجاد کمیسیون‌های بازرگانی را از محورهای دیگر مورد توافق برشمرد و افزود: فراهم کردن بسترهای قانونی برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بازارهای اقتصادی یکدیگر و تقویت بخش ورزشی از دیگر توافقات کمیسیون مشترک بود.
آلان حکیم همچنین به مبادله تجارب در زمینه انرژی و برق اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن این تفاهمات زمینه همکاری دو کشور گسترش یابد.
در پایان این مراسم 3  سند همکاری مشترک در حضور روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان در زمینه های تجارت ترجیحی، ورزش و جوانان، زنان و صورت جلسه هفتمین همکاری های اقتصادی ایران و لبنان به امضا رسید.

به اشتراک گذاشتن اخبار: