ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:50 | اکتبر05 تهران

روحانی: کلید برقراری روابط غیرخصمانه با آمریکا در واشنگتن است

تاریخ: 08:11, 28-01-2016.

تهران. پنج شنبه، 28 ژانویه  2016 میلادی برابر با 8 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور ایران گفت: برقراری روابط غیرخصمانه با آمریکا امکانپذیر است اما کلید این کار در واشنگتن است نه در تهران؛ دولتمردان امریکایی باید مخاصمات و فشار بر مردم ایران را کنار بگذارند.
بنا بر این گزارش، رئیس جمهور در جمع خبرنگاران پیش از ترک ایتالیا گفت: امکان برقراری روابط غیرخصمانه میان ایران و امریکا وجود دارد اما کلید این کار متاسفانه در واشنگتن است و در تهران نیست.
آقای روحانی در نشست خبری در پایان سفر به ایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری فاکس نیوز که پرسید در ایتالیا استقبال گسترده ای از شما صورت گرفت آیا فکر می کنید چنین استقبالی از شما روزی در امریکا صورت گیرد و اینکه هنوز دولت امریکا به جمهوری اسلامی ایران بدبین است اما صنعتگران و سرمایه گذاران امریکایی بی صبرانه منتظر حضور در ایران هستند، آیا فکر می کنید درحال حاضر آنها چیز بزرگی را از دست می دهند؟ که وی پاسخ داد: برقراری روابط غیرخصمانه امکانپذیر است اما کلید این کار در واشنگتن است نه در تهران، اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم اما متاسفانه در واشنگتن است و آنها باید از این کلید استفاده کنند.
رئیس جمهور ایران گفت: دولتمردان امریکایی باید مخاصمات و فشار بر مردم ایران را کنار بگذارند اما تا یک نکته کوچکی پیش می آید بلافاصله در کنگره یک تحریم جدید علیه ایران وضع می کنند، هنوز یاد نگرفته اند دنیای امروز دنیای فشار و تحریم نیست و آن دوران سپری شده است.
آقای روحانی افزود: امیدوارم در آینده نمایندگانی در کنگره جمع شوند که درباره روابط آینده بهتر بیندیشند تا شرایط بهبود یابد.
رئیس جمهور ایران گفت: درحال حاضر و در شرایط موجود اگر سرمایه گذاران امریکایی و مدیران اقتصادی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند از نظر ما بلامانع است و ما هیچ مشکلی نداریم.
آقای روحانی افزود: برای اینکه سرمایه گذاران امریکایی به ایران بیایند، فناوری وارد کشور کنند تا محصولات مشترک تولید کنیم از طرف ما مانعی وجود ندارد حالا اگر مقررات داخل امریکا مشکل دارد آن را خودشان می دانند به همین علت هم هست که می گویم کلید برقراری روابط غیرخصمانه در واشنگتن است.
رئیس جمهور ایران گفت: از نظر ما موضوع روابط اقتصادی با امریکا حل شده است البته چیزهایی در برجام و در توافق آزاد شده از قبیل صادرات برخی کالاهای سنتی ایران به امریکا مانند فرش و پسته، همچنین در زمینه خرید هواپیما از آنها ممنوعیت برداشته شد بنابراین قدم های کوچکی برداشته ایم.
آقای روحانی تاکید کرد: در عین حال اگر آنها بخواهند سرمایه گذاری کنند از نظر ما بلامانع است.
رئیس جمهور ایران افزود: ما امیدواریم مسئولان امریکایی به آینده منطقه بهتر بیندیشند.
آقای روحانی گفت: امریکایی ها به خوبی می دانند بدون نقش، حضور و نظر ایران مسائل حل و فصل نمی شود منطقه خاورمیانه منطقه بسیار حساسی است، آنچه من دلم می خواهد این است که امریکایی ها دست از دشمنی و تخاصم بردارند و به جای گذشته به آینده فکر کنند.
رئیس جمهور ایران افزود: البته در داخل امریکا مشکلاتی وجود دارد، امریکایی ها نظر واحدی ندارند همین الان شاهد آن هستیم بین کنگره و دولت خیلی جاها تفاوت نظر وجود دارد و لابی اسرائیلی و ایپک تاثیرگذار است. اگر این شرایط برداشته شود شاهد وضع بهتری خواهیم بود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: