ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:53 | مه15 تهران

آمریکا مانع فعالیت اروپائیان در ایران نمی شود

تاریخ: 03:52, 27-01-2016.

تهران. چهارشنبه، 27 ژانویه  2016 میلادی برابر با 7 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا گفت: باید همچنان به تحریم های باقیمانده ایران توجه داشت.
بنا بر این گزارش، استفن مال هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در وزارت امورخارجه آمریکا که پیشتر معاون وزیرامورخارجه آمریکا نیز بوده است. در مرکز مطبوعات خارجی واشنگتن در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تحریم های مالی، بازگشت پذیری تحریم ها، و همکاری در صنعت هواپیمایی ایران گفت: درباره تحریم ها باید بگویم که در طول روند مذاکرات به روشنی مشخص شد که کدامیک از تحریم های ایران برداشته شود و این مطلب در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) کاملاً مشخص شده است.
وی افزود: ما همکاری فوق العاده نزدیکی با اعضای اروپایی گروه مذاکرات داشتیم زیرا اتحادیه اروپا نیز تحریم های خودش را ضد برنامه هسته ای ایران اعمال کرده بود. ما نیز تحریم هایی داشتیم که با تحریم های اروپایی یکی نبود. درنتیجه ما بایستی با شرکای اروپایی خود همکاری می کردیم تا اطمینان حاصل کنیم وقتی تحریم های ایران برداشته می شود، این کار به گونه ای هماهنگ و منسجم انجام می شود.
استفان مال ادامه داد: در شش ماه گذشته، شماری از اعضای تیم مذاکراتی آمریکا بارها و بارها به اروپا سفر کردند. ما در نیویورک هم جلساتی برگزار کردیم. دراین جلسات نه تنها نمایندگانی از آلمان و فرانسه و انگلیس حضور داشتند بلکه نمایندگان عالی اتحادیه اروپا نیز در این روند مشارکت داشتند تا اطمینان حاصل شود رویکرد منسجمی برای رفع تحریم ها وجود دارد. در عین حال ما هم قطاران  ایرانی خود را نیز به این مذاکرات دعوت کردیم تا اطمینان حاصل کنیم به پرسش های طرف ایرانی در این خصوص پاسخ داده باشیم.
مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا افزود: این رایزنی ها سبب بوجود آمدن یک کتابچه راهنمای چهل تا پنجاه صفحه ای شد که حالا در پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا موجود است و بازرگانان می توانند به آن مراجعه کنند تا ببینند در حال حاضر در  ایران می توانند چه کارهایی انجام بدهند و چه بخش هایی از تحریم خارج شده است و آنها می توانند در چه بخش هایی فعالیت کنند که قبلاً ممنوع بود و درعین حال بدانند چه تحریم هایی هنوز به قوت خود باقی است و تجار باید به آن توجه داشته باشند. من به بازرگانان توصیه می کنم پیش از ورود به این حوزه به کتابچه مذکور مراجعه کنند. اما به هرحال، باید مدنظر داشت که ما نمی خواهیم مانعی بر سر راه فعالیت اقتصادی قانونی در ایران باشیم.
وی ادامه داد: قبلا سفارتخانه های ما در کشورهای اروپایی هرگاه می دیدند هیئت اقتصادی از اروپا به ایران می رود تلاش می کردند مانع این کار شوند اما دیگر ما این کار را نمی کنیم. اگر شرکتی اروپایی بخواهد در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشد بی تردید توافق هسته ای اجازه این کار را به او داده است. این شرکت ها می توانند به چنین فعالیت هایی مبادرت کنند. ما نمی خواهیم مانع کار آنها باشیم. اما باید توجه داشت که برخی از تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است و بازرگانان باید بدانند این تحریم ها چیست.

به اشتراک گذاشتن اخبار: