راستی‌آزمايی بازرسان آژانس از تعهدات ايران

تاریخ: 04:38, 15-01-2016.

تهران. جمعه، 15 ژانویه 2016 میلادی برابر با 25 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کمالوندی: کارهای ما در رآکتور آب سنگین اراک تمام شد و عصرامروز (دیروز) توسط بازرسان آژانس، راستی آزمايی می شود.
بنا بر این گزارش، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران با اشاره به اينکه در مراحل پايانی رآکتور اراک هستيم و کار طي امروز و فردا به پايان می‌رسد گفت: وارد دوره مهمی می شويم، دوره‌ای که ايران تمام فعاليت هسته‌ای خود را از جمله تحقيق و توسعه خواهد داشت و غنی‌سازی با يک افق بسيار روشن و رسيدن به ظرفيت صنعتی صورت می‌گيرد.
کمالوندی افزود: آنچه اهميت دارد اين است که بعد از دو سال کار فشرده به‌ويژه در حوزه های حقوقی و سياسی، کار بزرگی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: فکر می کنم يکی، دو ساعت کار کوچک که ما داريم ظرف امروز و فردا انجام خواهد شد و فکر می کنم رسيدن به مرحله اجرا خيلی نزديک است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنين با اشاره به اينکه بخش عمده ای از رآکتور اراک حفظ و فقط بخش مرکزی آن با سيمان پر می شود گفت: بخش مرکزی همانند توپی يک قفل در به شمار می رود که توپی را درمی‌آوريم و يک توپی جديد جايگزين آن می کنيم و جای توپی قديم ،سيمان تزريق می‌شود و مهم اين است که بخش اصلی رآکتور حفظ می شود.
وی افزود: در آينده گزارش‌های مربوط به اين فعاليت ارائه خواهد شد.
کمالوندی گفت: اقدامات عملي دو طرف انجام شده است و کارهای نوشتاری مربوط به اين اقدامات در وين در حال انجام است و فکر می کنم طی امروز و فردا وارد مرحله اجرا شود .
وی در پاسخ به سوالی در اين خصوص که چه کساني در مرحله بازطراحی رآکتور اراک حضور خواهند داشت افزود: چينی ها در اين بازطراحی حضور خواهند داشت و کشورهای ديگری نيز تعهدات خودشان را در حوزه های مختلف از جمله طراحی، ‌بازنگری در طراحی و ‌تامين تجهيزات به ما اعلام کرده‌اند.
وی اضافه کرد: اراده متخصصان ايرانی دراين است با توجه به داشتن توانايی، خود اين اقدامات را انجام بدهند.
کمالوندی گفت: آنچه مهم است ما کار فرعی را به خارجی ها واگذار می کنيم و کارهای اصلی در اختيار ايرانی ها خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: