ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:53 | سپتامبر20 تهران

انتقاد جان کربی از ایران برای نشان دادن تصاوير تفنگداران آمريکايی

تاریخ: 13:11, 15-01-2016.

تهران. جمعه، 15 ژانویه 2016 میلادی برابر با 25 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، اقدام ايران در نشان دادن تصاوير تفنگداران آمريکايی را نامناسب توصيف کرد
بنا بر این گزارش، کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا انتشار تصاوير تفنگداران آمريکايی باعث نگرانی يا تحقير آمريکا شده است يا نه؟ گفت: منظور شما از اين سوال اين است که وقتی ملوانان (تفنگداران) ما زانو زده اند و تفنگ ها به سوی آنان نشانه رفته است بايد نگران باشيم؟ هيچ کشوری به اندازه آمريکا در خاورميانه نيرو ندارد، غير از آمريکا، بعد از جنگ جهاني دوم در اين منطقه نيز حضور دريايی ندارد، البته صحبت من نيروهای خارج از منطقه است و حتی ايرانيان نيز به اندازه آمريکا قدرت نظامی ندارند.
کربی ادامه داد: اين به عهده نيروی دريايی است که درباره تصميم اين نيروها (که به اسارت ايران در آمدند) تصميم بگيرد و اين کار را می کند. همانطور که گفتم، کسي دوست ندارد اين تصاوير را ببيند و ما نيز در اينجا از ديدن آنها لذت نبرديم. قطعاً نيروی دريايی نيز چنين حسی نداشت ولی اجازه بدهيم آنها روی اين موضوع کار کنند، ببينند چه روی داده و بعد موضوع را پيش ببرند.
وی افزود: وظيفه ما در وزارت امور خارجه، تمرکز و پيشبرد ديپلماسي قوی در منطقه در خصوص مسائل عمده بسياری است. برای ما جای خرسندی است که توانستيم با ابزارهای ديپلماتيک، اين موضوع را خيلی سريع و با امنيت خاتمه دهيم.
سخنگوی وزارت خارجه آمريکا درباره گفته اش مبنی بر اينکه "ما در حال جنگ با ايران نيستيم و موضوع اجرا شدن کنوانسيون ژنو، بحث انگيز است" نگرش وزارت خارجه است يا نه؟ گفت: البته من وکيل نيستم و نمی دانم اين کنوانسيون می تواند اجرا شود يا نه ولی روشن است که اين کنوانسيون برای دوران جنگ است و ما در حال جنگ با ايران نيستيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود: البته شکی نيست که اين اقدامی بی فايده است و ما آن را اقدامی مناسب نمي دانيم. اين کار، باعث کاهش تنش ها نمي شود و استفاده از آن به عنوان ابزاری تبليغاتی، اقدامی نادرست است. از اين رو می توان اين سخن را با اطمينان گفت زيرا کسی نمی خواست شاهد چنين چيزي باشد.
وی درباره اينکه ممکن است با انتخابات در آمريکا، رابطه بين ظريف و کری که به گفته وی بسيار مفيد است، با آمدن دولت جديد در آمريکا از ميان برود و بايد کاری براي نهادينه کردن آن انجام داد گفت: البته نمی توان انکار کرد که اين مساله ممکن است ولي با توجه به نبود روابط ديپلماتيک بين ايران و آمريکا، نمی دانم بايد چگونه به اين سوال پاسخ بدهم. اين کانال ارتباطی بسيار مفيد است و در اين خصوص ( تفنگداران آمريکايی) بسيار مفيد بود.
کربی افزود: شکی نيست که برجام کانال هايی را ايجاد کرده است که توانسته ايم از آن بهره ببريم ولی هدف، اين نبود. همانطور که پيشتر نيز گفته ايم اگر توافق ايران باعث تغيير رفتار ايران و تبديل اين کشور به عضوی مسئول تر و سازنده تر در منطقه شود، اين اتفاق خوبی است و ما نيز آن را دوست داريم. البته ما به هيچ روی نشانی از تغيير در رفتار اين کشور در منطقه مشاهده نکرده ايم. اگر چنين اتفاقی روي بيفتد، کانالی گشوده شود و همکاری هايی به خاطر توافق ايران به دست آيد، اين نه فقط به سود مردم ايران بلکه به سود مردم منطقه است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: