ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:34 | جولای02 تهران

تولید گاز ایران در 4 ماه سال جاری 30 درصد افزایش یافت

تاریخ: 11:13, 20-08-2014.


تهران. چهارشنبه، 20  اگوست 2014 میلادی برابر با 29 امرداد 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، تولید گاز در ایران در چهارماهه نخست سال جاری خورشیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 30 درصد افزایش یافته است.
رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران جزئیات افزایش تولید گاز ایران را توضیح داد: برای افزایش تولید، زمان تعمیرات پالایشگاه‌ها را کاهش دادیم، تغییراتی روی تأسیسات سرچاهی انجام دادیم و بخشی از گاز فاز 12 نیز وارد مدار تولید شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با تشریح جزئیات افزایش 30 درصدی تولید گاز کشور در 4 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: در غرب کارون به محض کاهش محدودیت‌ها می‌توانیم تا پایان سال آینده 200 هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور اضافه کنیم.
وی اظهار داشت: برنامه‌های مربوط به بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت از جمله برنامه‌های شرکت ملی نفت در قالب بسته خروج از رکود دولت است چنانکه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به عنوان یک مجری این طرح‌ها زیر مجموعه شرکت ملی نفت محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در بالادست برنامه‌ افزایش تولید گاز در کوتاه‌مدت از پارس جنوبی و دیگر میادین است، اضافه کرد: در 4 ماهه نخست امسال با تغییراتی که در برنامه‌ریزی انجام دادیم حدود 30 درصد بیشتر نسبت به 4 ماه مشابه سال گذشته گاز تولید کردیم که معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل را جایگزین و مصرف این میزان سوخت را صرفه‌جویی کردیم.
وی افزود: هدفگذاری ما تا پایان سال اضافه برداشت حداقل 80 میلیون مترمکعب از پارس جنوبی است که تلاش می‌کنیم آن را به 100 میلیون مترمکعب برسانیم و ارزیابی‌ ما این است که احتمالا 88 تا 90 میلیون مترمکعب را محقق خواهیم کرد.
جوادی تصریح کرد: برنامه محوری شرکت ملی نفت در خروج از رکود افزایش تولید گاز و جایگزینی آن با سوخت مایع است چون نمی‌توانیم به اندازه ظرفیت تولید، نفت را صادر کنیم، افزایش تولید نفت در اولویت اول ما نیست.
میادین نفتی غرب کارون شامل میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، یاران و منصوری است که امید اصلی افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران محسوب می‌شوند و قراردادهای توسعه آنها با پیمانکاران داخلی و خارجی منعقد شده است.  


به اشتراک گذاشتن اخبار: