ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:43 | جولای02 تهران

ذخایر 4 میلیارد تنی مس در ایران

تاریخ: 17:01, 19-08-2014.

  
تهران. سه شنبه، 19  اگوست 2014 میلادی برابر با 28 امرداد 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ايران همانند کشور قزاقستان با دارا بودن 14 درصد ذخاير مس آسيا، در رده سوم قرار دارد.
بنابراین گزارش، بهروز برنا، معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از وجود ذخیره چهار میلیارد تنی مس در معادن کشور خبر داد.
او در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر دخایر مس پورفیری (ذخایر مس با گستردگی زیاد و عیار کم) در ارومیه- دختر وجود دارد و مجموع دخایر پورفیری کل کشور به چهار میلیارد تن رسیده است.
وی تصریح کرد: ایران بر روی کمربندی مس قرار گرفته، از این رو کشورمان به لحاظ برخورداری از ذخایر مس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این ویژگی پتانسیل‌ خوبی برای توسعه بخش های مختلف صنعت مس در نقاطی از کشور ایجاد کرده است.
برنا با بیان اینکه عمده تولید کنسانتره مس نیز از معادن سرچشمه، سونگون و میدوک است، افزود: در این مناطق ذخایر بزرگ مس توده‌ای (ذخایر با گستردگی کم و عیار بالا) موجود داریم که افزون بر آن ذخایر پورفیری و رگه‌ای نیز دیده شده است و این موضوع نشان می‌دهد تنوع ژنتیکی مس در معادن کشور وجود دارد که بسیار دارای اهمیت است.
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ايران با دارا بودن 21 ميليون تن ذخيره فلز خالص مس، داراي 3.3 درصد کل ذخاير کشف شده در جهان است.
در جدول رتبه‌بندي ميزان ذخاير مس جهان شيلي با دارا بودن 150 ميليون تن ذخيره مس، در رده نخست و ايران در رتبه دوازدهم است.
بر اساس این گزارش، ميزان توليد ايران نيز  1.1 درصد کل توليد مس در جهان است. در آسيا، چين با دارا بودن 26 درصد کل ذخاير، اولين کشور از نظر ذخيره معدني مس
است و ايران همانند کشور قزاقستان با دارا بودن 14 درصد ذخاير آسيا، در رده سوم قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: