پوتین: ایران اتمی بهانه غرب برای گسترش ناتو

تاریخ: 09:49, 12-01-2016.

تهران. سه شنبه، 12 ژانویه 2016  میلادی برابر با 22 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، پوتين: با وجود اينکه مسئله هسته ای ايران حل شده و تحريم های اين کشور در آستانه برچيده شدن است، سامانه های موشکی ضد بالستيک ناتو همچنان در حال توسعه در شرق است.
بنا بر این گزارش، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در گفتگوی اختصاصی با روزنامه بيلد آلمان اظهار داشت: به بهانه تهديد هسته ای ايران، غرب تا آنجا که می توانست ناتو را به سمت شرق گسترش داد.
پوتين افزود: صرفنظر از گسترش سازمان ناتو به سمت شرق، سامانه موشکی ضد بالستيک نيز به موضوعی امنيتی تبديل شده است. همه اين مسائل در اروپا به بهانه تهديد هسته ای ايران پيش رفت.
در سال 2009 ميلادی باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفت چنانچه ديگر تهديد هسته ای ايران وجود نداشته باشد، هيچ انگيزه ای برای استقرار سامانه موشکی ضد بالستيک باقی نمی ماند. اما اين انگيزه نيز محو و توافق با ايران امضاء شد و حالا نيز در مرحله لغو تحريم های ايران بسر می بريم و همه چيز تحت کنترل آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دارد؛ ضمن آنکه نخستين محموله اورانيوم (غنی شده ايران) برای انجام فرآيندهای لازم به خاک روسيه منتقل شد.
اما با اين اوصاف، سامانه موشکی ضد بالستيک همچنان در حال توسعه است. توافقات دوجانبه با ترکيه، رومانی، لهستان و اسپانيا نيز امضاء شده اند و نيروهای دريايی که بايد به عنوان بخشی از دفاع موشکی عمل کنند در اسپانيا مستقر شده اند.
رئيس جمهور روسيه ادامه داد: در رومانی نيز يک محل استقرار (برای اين سامانه از طرف غربی ها و ناتو) ايجاد شده است و يکی ديگر هم قرار است تا سال 2018 در لهستان در نظر گرفته شود و در ترکيه نيز سامانه های راداری نصب شده اند.
وی افزود: ما قوياً مخالفت خود را با اين تحولات در حال انجام در عراق، ليبی يا ساير کشورها اعلام کرده ايم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: