ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:56 | مه17 تهران

مغولستان خواستار گسترش روابط کشاورزی با ایران شد

تاریخ: 04:11, 29-12-2015.

تهران. سه شنبه، 29 دسامبر 2015  میلادی برابر با 8 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، لوندگ پورسون وزیر امور خارجه مغولستان در دیدار با وزیر کشاورزی ایران در تهران گفت: سال 2012 رئیس جمهور ما به ایران سفر کرد و از آن زمان برای توسعه روابط تلاش کردیم و سال آینده  چهل و پنجمین سال روابط خود با ایران را جشن می گیریم.
وی تاکید کرد: البته روابط ما محدود به این 45 سال نیست و ایران و مغولستان قرن هاست که سابقه تاریخی مشترک دارند و دولت مغولستان علاقه مند است که روابط سودمندی را با ایران داشته باشد در عین حال که روابط تجاری خوبی داریم.
پورسون گفت : کشاورزی بخش ضروری از توسعه روابط دو کشور است و منتظر سفر شما به مغولستان هستیم.
او افزود: مغولستان کشور وسیع با 1.5 میلیون کیلومترمربع مساحت است در حالی که جمعیت آن به 3 میلیون نفر می رسد و  70 میلیون راس دام داریم.
وی اظهار داشت: ظرفیت وسیعی برای سرمایه گذاری مشترک در بخش دام و کشاورزی وجود دارد و سال گذشته تعداد زیادی دام زنده به ایران صادر شد حتی امروز هم درخواست زیادی از شرکت های ایرانی برای ورود دام سبک وجود دارد.
وزیر امور خارجه مغولستان گفت: علاقه مندیم در این زمینه مجوزها و پروانه های دامپزشکی  نهایی شود به  ویژه با سفر شما به مغولستان که در فعال کردن زمینه های علمی بسیار مهم و نوعی ظرفیت سازی است. شرایط مشابهی داریم با مناطق بیابانی  زیاد و کمبود آب، با توجه به شرایط مشابه استفاده از تجارب شما برای ماسودمند است.
وی افزود: وزارت محیط زیست مغولستان اعلام کرده است با مشکل توسعه بیابان ها مواجهیم و 17 درصد کشور با این پدیده مواجه است.
پورسون اظهار داشت: با توجه به بیابان زایی وزیر محیط زیست مغولستان به ما گفت از ایران بخواهیم که سال آینده سفر به کشور ما کنند چون تجربه زیادی در زمینه مقابله با پدیده بیابانی دارید و همچنین علاقه مندیم تا شرکت های فعال ایرانی در زمینه دام به مغولستان سفر کنند.
وی افزود : آقای ظریف هم گفته است ایران فعالیت های کشاورزی در دیگر کشورها دارد چرا به مغولستان نیایید که ما زمین های زیادی داریم. درست است که جمعیت 3 میلیون نفری داریم اما رویکرد شما باید منطقه ای باشد و از مغولستان می توانید برای دسترسی به بازار چین و روسیه استفاده کنید.
وزیر امور خارجه مغولستان گفت: امیدواریم تحریم های ایران هر چه زودتر برداشته شود و فرصت های زیادی برای توسعه همکاری ها فرهم اید.

به اشتراک گذاشتن اخبار: