ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:23 | مه17 تهران

استفاده ریال و روبل در تبادلات بازرگانی ایران و روسیه

تاریخ: 05:45, 29-12-2015.

تهران. سه شنبه، 29 دسامبر 2015  میلادی برابر با 8 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئيس اتاق مشترک ايران و روسيه تاکيد کرد: بايد نگاه مالي را از يورو و پول غرب برداريم و ريال و روبل را جايگزين کنيم.
بنا بر این گزارش، اسداله عسگراولادي با اشاره به کاهش مبادلات ايران و روسيه تا مرز 2 ميليارد دلار در سال جاري گفت:  بانک مرکزي دو کشور بايد نوسانات را پوشش دهد و ما از اين وضع راضي نيستيم و بايد بدنبال راهکارهاي اصلاحي باشيم.
وي کاهش ارزش روبل روسيه را ديگر مشکل مبادلات ميان دو کشور دانست و درباره  راهکارها به ايجاد بانک مشترک و برنامه ريزي مشترک پولي اشاره کرد.
عسگراولادي ادامه داد: مي توان سه يا چهار بانک در روسيه را در نظر گرفت تا مبادلات بين بانکي را تنوع دهيم.
وي خاطرنشان كرد: صادرکنندگان نبايد در اين نوسان صدمه ببينند، از طرفي واردکنندگان نيز نبايد مجبور شوند قيمت بيشتري را براي کالاي وارد شده بپردازند.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني، صنايع و معادن ايران و روسيه گفت: در اين چارچوب بانک مرکزي دو کشور چند فرمول را ارائه کرده اند که در کميسيون ويژه اي در بانک مرکزي ایران در حال بررسي است.
عسگراولادي اين روند را موجب جلوگيري از تهاتر دانست و افزود: تهاتر نيازمند حسابرسي ماهانه است، به عنوان مثال عددي را با روس ها تعيين مي کنيم که در صورت کسري بايد پولي به ازاي دلار به آن ها پرداخت کنيم.
وي همچنين بر لزوم برطرف كردن مشکلات حمل و نقلي و تعرفه اي از سوي روس ها تاکيد کرد و گفت : قيمت گذاري گمرکي روس ها با قيمت گذاري واقعي کالاهاي ما مطابق نيست و اينجاست که صادرکننده ما قادر به صادرات نخواهد بود.
عسگراولادي در ادامه برداشتن رواديد براي تجار ايراني را از ديگر راهکارهاي تجارت آسان ميان دو کشور عنوان کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: