اردوغان به اختلاف با ايران درباره مسائل منطقه ای اذعان کرد

تاریخ: 04:58, 28-12-2015.

تهران. دوشنبه، 28 دسامبر 2015 میلادی برابر با 7 دی 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت:اختلافاتی بین ایران و ترکیه درباره مسائل منطقه ای وجود دارد.
بنا بر این گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی العربیه،اردوغان گفت: اختلافاتی بین ترکیه و ایران وجود دارد اما من نمی خواهم که این نبود توافق روابط همسایگی خوب ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. فرقه گرایی نباید سبب شود که ما به دشمنان هم بدل شویم.اسلام باید مرجع ما باشد.
وی افزود: تحرکاتی در جهان وجود دارد که می خواهند بین ما شکاف ایجاد کنند و نیاز است که ما تلاش های خود را منسجم کنیم و در کنار هم جمع شویم. به آنچه که در عراق، سوریه، فلسطین و لیبی می گذرد، توجه کنید. ما باید بر این مشکلات غلبه کنیم و اگر ما بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم آنگاه جهان اسلام قدرتمند تر خواهد شد.
رئیس جمهور ترکیه درباره حضور نیروهای ارتش این کشور در عراق گفت: نیروهای ترکیه در حال حاضر در حال آموزش نیروهای عراقی در پایگاه بعشقیه در نزدیکی موصل هستند و این کار به درخواست و تایید مقامات عراقی صورت گرفته است. روابط عراق و ترکیه خوب است. ما تحولات عراق را در زمان سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به ترکیه بررسی کردیم. زمانی که داعش وارد عراق شد،عراقی ها از ما درخواست کمک کردند و ما به آنها گفتیم که آماده این کار هستیم. ما از آنها خواستیم مکانی مناسب را برای ایجاد پایگاه ارتش ترکیه معین کنند و آنها این کار را انجام دادند. تمامی این اقدامات در پایان سال گذشته و در ماه مارس آغاز شد و منطقه بعشقیه به ما اختصاص داده شد.
اردوغان گفت: وزیر دفاع عراق از این پایگاه آموزشی دیدار داشته است و به نظر می رسد که تحولات سوریه، عراق را تحت تاثیر خود قرار داده است. سوریه، ایران، عراق و روسیه یک اتحاد چهارجانبه را در بغداد ایجاد کردند و از ترکیه هم خواستند که به آن ملحق شود اما من به رئیس جمهور پوتین گفتم که نمی توانم در کنار رئیس جمهوری بنشینم که مشروعیتش قابل اعتماد نیست.
گفتنی است که مصاحبه کامل اردوغان با شبکه تلویزیونی العربیه امروز یکشنبه ساعت نوزده و سی به وقت تهران از شبکه تلویزیونی العربیه پخش خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: