ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:59 | مه17 تهران

هدف ایران جذب سرمايه گذاری خارجی در بخش انرژی

تاریخ: 03:55, 30-11-2015.

تهران. دوشنبه، 30 نوامبر 2015 میلادی برابر با 9 آذر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ایران به سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری شرکت های فعال در زمینه انرژی چشم دوخته است.
بنا بر این گزارش، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت: مقامات ایرانی این موضوع را روز شنبه در مراسم رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی مطرح کردند.
در کنفرانس دو روزه ای که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در پایتخت ایران افتتاح کرد، شرکت هایی مانند بریتیش پترولیوم، شل، توتال فرانسه، انی ایتالیا، رپسول اسپانیا، او ام وی اتریش و دیگر شرکت های مهم نفتی و گازی حضور داشتند.
سرمایه گذاری های جدید در ایران نتیجه لغو تحریم های این کشور پس از توافق با قدرت های بزرگ جهان است. انتظار می رود تحریم های ایران اوایل سال 2016 لغو شوند.
در قراردادهای نفتی جدید ایران توافقات بیع متقابل جای خود را به سرمایه گذاری مشترک می دهد. در سرمایه گذاری های مشترک طرف ایرانی باید بخش بیشتری از سهام یعنی دست کم 51 درصد را در اختیار داشته باشد.
زنگنه گفت: مشورت با شرکت های بین المللی به قراردادهای جدیدی منجر شده است که ابتدا چهارساله خواهد بود و پس از آن برای دو سال دیگر قابل تمدید است.
ایران دارای چهارمین منابع بزرگ نفتی و دومین منابع بزرگ گازی جهان است.
قرار است ایران در ماه فوریه کنفرانسی با موضوع سرمایه گذاری و قراردادهای جدید در لندن برگزار کند که اگر تحریم های این کشور تا آن زمان لغو شده باشد، احتمالاً غول های انرژی آمریکا را هم جذب خواهد کرد.
استفان میشل، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت نفتی توتال فرانسه قرارداد و پروژه پیشنهادی را نقطه عطفی مهم برای ایران توصیف کرد اما گفت پیش از انعقاد هر قراردادی تحلیل های بیشتری باید انجام شود.


به اشتراک گذاشتن اخبار: