ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:13 | ژوئن30 تهران

ايران و روسيه در زمينه تحقيقات فضايی توافق کردند

تاریخ: 09:48, 20-11-2015.

تهران. جمعه، 19 نوامبر 2015 میلادی برابر با 29 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد ایران و روسیه درباره گسترش همکاری ها در زمینه تحقیقات فضایی به توافق دست یافته اند.
بنا بر این گزارش، وی پس از گفتگو با سورنا ستاری معاون رئیس جمهور ایران در امور علمی و فن آوری اعلام کرد روسیه و ایران چشم اندازهای روشنی برای همکاری در زمینه مطالعات فضایی دارند به عنوان مثال، برخی برنامه های آنها شامل همکاری در زمینه بررسی تغییرات سطح زمین از طریق ماهواره های سنجش از راه دور است.
این مقام تاکید کرد: بسیاری از افرادی که از تلفن های همراه خود استفاده می کنند از این حقیقت مطلع نیستند که سامانه گلوناس روسیه در فرایند جهت یابی مورد استفاده قرار می گیرد و این در حالی است که بیش از دو و نیم میلیارد تلفن و دیگر گجت ها از سامانه ما پیام دریافت می کنند.
وی افزود: ایران کشوری بزرگ با مرزهای طولانی است و کاملاً طبیعی است که برای ایرانیان مهم باشد که از فضا ببینند چه در سرزمین آنها و مناطقی که در مجاورت آن قرار دارند، می گذرد حال آن که سامانه ماهواره ای ما چنین امکانی را برای آنها فراهم می کند.
این مقام روس در ادامه تاکید کرد: روسیه به لحاظ خدمات پرتاب ماهواره در حال حاضر جایگاه نخست را در جهان دارد و ما آزمایش پرتاب های راکت ماهواره بر بسیار قدرتمند انگارا، را انجام داده ایم که ممکن است به نوع اصلی راکت هایی که ماهواره ها را در مدار زمین قرار می دهند،‌ تبدیل شود اما ما قصد نداریم در همین سطح بمانیم.
روگوزین گفت:  پرتاب ماهواره های کشورهای دیگر تنها چهار تا پنج درصد کل بازار خدمات فضایی را که روسیه می تواند به کل جهان ارائه دهد، تشکیل می دهند و ما امکان همکاری با ایران در زمینه ناوبری با کمک ماهواره و نقشه برداری را داریم. روسیه و ایران زمینه خوبی برای همکاری با یکدیگر در این خصوص دارند.
به دنبال حضور روگوزین در تهران، سومین نشست کمیسیون ایران و روسیه به ریاست مشترک روگوزین و ستاری برگزار شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: