آژانس: برچيده شدن تاسيسات هسته ای ايران آغاز شد

تاریخ: 08:54, 19-11-2015.

تهران. پنج شنبه، 18 نوامبر 2015 میلادی برابر با 28 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری،‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد ایران برچیدن برخی تاسیسات هسته ای خود را بر اساس توافق ماه جولای با قدرت های بزرگ در وین شروع کرده است.
بنا بر این گزارش، آژانس در گزارش ماهانه خود که در وین منتشر شد، اعلام کرد: ایران برچیدن سانتریفوژها و زیر ساخت های مرتبط را در سایت های فردو و نطنز شروع کرده است.
این تدابیر بر اساس تعهداتی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی در توافقنامه 14 جولای برای تضمین ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای تهران به عهده گرفته است.
بر اساس مفاد این توافقنامه، ایران متعهد شده است به ویژه ظرفیت هسته ای خود را محدود و از کنترل های بین المللی تشدید شده تبعید کند.
جامعه بین المللی در ازای آن متعهد شده است تحریم هایی را که به اقتصاد ایران خسارت زده است لغو کند.
کاهش دو سوم تعداد سانتریفوژهای ایران یکی از مفاد اصلی این توافقنامه است که احتمال دارد در ساخت میله های سوخت دارای کاربرد در بمب هسته ای به کار برده شود.
توافقنامه 14 جولای که  "تاریخی"  توصیف شده است قرار است به بیش از 13 سال اختلافات بین المللی درباره پرونده هسته ای ایران پایان دهد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: