ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:04 | جولای01 تهران

آمادگی ايران برای توليد برق هسته ای در نيجريه

تاریخ: 09:46, 16-11-2015.

تهران. دوشنبه، 15 نوامبر 2015 میلادی برابر با 25 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دیپلمات ایران در نیجریه با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، خواستار همکاری تهران و آبوجا در این زمینه شد.
بنا بر این گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی دیس دی لایو دیروز گفتگویی را با معاون سفیر ایران در نیجریه منتشر کرد.
علیرضا مرتضوی، معاون سفیر ایران در نیجریه در این گفتگو گفت، جمهوری اسلامی ایران با وجود سال ها سختی تحت تحریم های بین المللی: پیشرفت قابل تحسینی در برخی از بخش های کلیدی و مهم اقتصادی خود داشته است. هیئت دیپلماتیک ایران در نیجریه مشتاق است تجار و سیاست گذاران نیجریه تحقیقاتی برای یافتن امکانات و احتمالات موجود برای همکاری اقتصادی با ایران انجام دهند.
وی افزود: اما تلاش های سفارت ایران در نیجریه با تصورات غلطی از جانب برخی از نیجریه ای ها از جمله مقامات بلند پایه دولت این کشور مواجه است. بسیاری از مردم نیجریه فکر می کنند ایران یک کشور عربی است در حالی که اینطور نیست. در تمام منطقه خاورمیانه، ایران و اسرائیل، عرب نیستند اما برخی این حقیقت را نمی دانند. این برداشت اشتباه بحران هویت ایجاد کرده و بر رابطه نیجریه با جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذاشته است.
وی افزود: برنامه هسته ای ایران که به مدت یک دهه تحت تحریم های بین المللی بوده است نیز از سوی بسیاری از مردم نیجریه سوء برداشت شده است.
وی گفت: ایران پیشرفت های خوبی در ساخت نیروگاه های هسته ای داشته و مایل است برای حل بحران برق نیجریه این فن آوری را در اختیار این کشور قرار دهد.
مرتضوی ادامه داد: تولید برق تنها بخشی نیست که ایران مایل به همکاری با نیجریه است بلکه این کشور ظرفیت همکاری با نیجریه را در زمینه های فن آوری منابع آب، فن آوری بنزین، ساخت و ساز و بهداشت و درمان نیز دارد.
در حال حاضر مبادلات تجاری بین این دو کشور حدود پنجاه میلیون دلار در سال است و ایران امیدوار است این میزان در آینده نزدیک به سالانه پانصد میلیون دلار برسد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: