کشف نخستين قلعه نظاميان دوره ساسانی در شمال ایران

تاریخ: 07:09, 09-11-2015.

تهران. دوشنبه، 9 نوامبر 2015 میلادی برابر با 18 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نخستین قلعه از محل زندگی نظامیان ساسانی شناسان دردیوار تاریخی گرگان کشف شد .
بنا بر این گزارش، مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان دیروز به خبرنگاران گفت:  در کاووش های فصل هفتم یکی از سربازخانه های ارتش ساسانی در 20 سانتی متری زمین کشاورزی از دل خاک بیرون آورده شد.
حمید عمرانی رکاوندی افزود:  در این کاووش تکه های فلزی چاقو و خنجرهای مختلف و خمره های بزرگ برای مواد مالیاتی یا نگهداری آذوقه تکه های زغال و شیشه کشف شد .
وی گفت: باستان شناسان معتقدند وجود این اشیا در مجاورت یکی از قلعه های دیوار بزرگ گرگان نشان از این است که سربازان در آن زمان به اتفاق خانواده های خود در این مکان زندگی می کردند .
وی افزود:  بررسی های اولیه نشان می دهد این قلعه در حوالی روستای گوگجه کلاله در یکهزار و 700 سال پیش ساخته شده بود .
وی گفت: مصالح اصلی قلعه ها آجر و خشت که از کوره های آجرپزی حاشیه قلعه ها تامین می شد .
وی افزود: این عناصر فرهنگی جدید کشف شده پس از جمع آوری، شستشو و دسته بندی و عکس برداری برای مطالعات و سن یابی به آزمایشگاه ها منتقل می شوند .
دیوار بزرگ گرگان 200 کیلومتر است که از روستای صفا ایشان شهرستان گمیشان در غرب گلستان تا ارتفاعات بیلی کوه در پارک ملی گلستان شرق استان امتداد دارد .
براساس منابع بدست آمده از تحقیقات دیوار بزرگ گرگان بنا به دستور خسرو اول ساسانی در قرن پنجم آغاز و ساخت آن 90 تا 100 سال ادامه داشت.
فصل هفتم کاوش های باستان شناسی قلمرو دیوار بزرگ گرگان با حضور باستان شناسان هشت کشور از 25  مهر آغاز شده وتا 15  آذرماه ادامه دارد .

به اشتراک گذاشتن اخبار: