قرارداد جامع ايران و افغانستان در گرو حق آبه هامون

تاریخ: 08:37, 27-10-2015.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اصرار داریم فعلاً دولت افغانستان تعهدات خود را بر اساس معاهده 1351 اجرا کند تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم دولت جمهوری اسلامی ایران در تمام مذاکرات با دولت افغانستان موضوع آب است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، محمد جواد ظریف که برای پاسخ به سئوال ملی نماینده زاهدان در خصوص خودداری دولت افغانستان از پرداخت حق آبه دریاچه هامون در جلسه علنی مجلس حاضر شده بود با انتقاد از عملکرد دولت افغانستان در این زمینه تصریح کرد: آبهای فعلی حاصل از سیلاب هاست و نه تعهدات افغانستان، لذا نکات مطرح شده توسط آقای شهریاری را تایید می کنم ضمن اینکه وزارت خارجه نیز پیگیر این موضوع است.
وزیر امورخارجه گفت: اگر دولت افغانستان همچنان در بحث حمایت از مهاجرین و کمک ایران به دولت افغانستان ، توقع حمایت از دولت ایران را دارد باید موضوع حق آبه هامون را به عنوان یکی از موضوعات اصلی همواره مد نظر قرار دهد..
وزیر امورخارجه در ادامه با اشاره به مذاکرات میان ایران و افغانستان اظهار داشت: در قراردادی که در دولت آقای کرزی میان ایران و افغانستان مطرح بوده همواره تعیین حق آبه ایران در این سه رود هریررود، هامون و هیرمند به عنوان یکی از مفاد اصلی قرارداد مطرح بوده است.
وی تاکید کرد: موضوع هامون کمی گسترده تر از روابط دوجانبه است و تعهدات بین المللی نیز در مورد حفظ تالاب های بین المللی در این خصوص مطرح است و ما از هر دو جهت در حال پیگیری این موضوع هستیم.
وزیر امورخارجه با اشاره به موضوعات مطرح شده بین وزارت امورخارجه ایران و دولت افغانستان تاکید کرد:‌ آقای اشرف غنی و دبیر شورای عالی امنیت ملی افغانستان شخصاً به من قول داده اند که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
آقای ظریف با اشاره به قرارداد جامع میان ایران و افغانستان تاکید کرد: تا زمانی که موضوع حق آبه ایران و افغانستان به نتیجه نرسد قرارداد جامع قطعی نخواهد شد .

به اشتراک گذاشتن اخبار: