اعطای گواهی ثبت جهانی به دو اثر مکتوب ايران در يونسکو

تاریخ: 12:06, 27-10-2015.

تهران. سه شنبه، 27 اکتبر 2015 میلادی برابر با 5 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، گواهی ثبت جهانی دو اثر مکتوب تاریخی ایران در یونسکو، امروز اعطا می شود .
بنا بر این گزارش، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیشب با اعلام این خبر به خبرنگاران در سمنان گفت: کتاب های دیوان سعدی و مسالک و الممالک که چهاردهم مهر ماه در یونسکو به ثبت جهانی رسید امروز پنجم آبان با حضور نماینده یونسکو به مسئولان کشور اعطا می شود .
دیوان سعدی شامل غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات، ملحقات و مفردات است .
کتاب المسالک و الممالک که در حوزه جغرافیاست و در موزه ملی ایران نگهداری می شود .
این کتاب، از قرن چهارم هجری ‌قمری به جای مانده و تالیف ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی معروف به استخری به معنای راه‌ها و ایالت‌هاست.
سید رضا صالحی امیری همچنین از امضای قرارداد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سه سازمان بین المللی در حوزه میراث معنوی و مکتوب کشور خبر داد و گفت:  با یونسکو، ایسلا ( شورای جهانی کتاب ) و ایکا ( آرشیو جهانی سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو ) تفاهم نامه های ارتقای میراث مکتوب داریم .
وی با بیان اینکه کتابخانه ملی ایران یکی از 10 کتابخانه برتر ملی جهان است گفت: این گنجینه آثار معنوی مکتوب ایران باید حفظ شود.
به گفته صالحی امیری، در کتابخانه ملی ایران، دو میلیون و 800 هزار منبع مکتوب، بیش از 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی، پنج میلیون نشریه، 200 هزار پایان نامه و یک میلیون قطعه عکس، فیلم، میکروفیلم و میکروفیش نگهداری می شود .
مشاور فرهنگی رئیس جمهور ایران تاکید کرد: با این پشتوانه، کتابخانه ملی ایران باید به کانون جهانی فرهنگ مکتوب تبدیل شود ..

به اشتراک گذاشتن اخبار: