ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:11 | جولای02 تهران

افخم: عربستان عامل بی ثباتی خاور ميانه است

تاریخ: 07:59, 21-10-2015.

تهران. چهارشنبه، 21 اکتبر 2015 میلادی برابر با 29 مهر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه ضمن رد ادعاهای ریاض مبنی بر این که ایران سلطه طلب رفتار می کند، اعلام کرد عربستان سعودی، نه ایران عامل بی ثبات کننده خاور میانه است.
بنا بر این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این موضوع را پس از آن عنوان کرد که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه ایران را به مداخله در امور سوریه، عراق، لبنان و یمن متهم کرد.
افخم اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی را که گفته بود عربستان همه توان نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را برای دفاع از خود به کار خواهد بست، سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک توصیف کرد.
وی همچنین در خصوص اظهارات جوبیر که از ایران خواسته بود نیروهایش را از سوریه خارج و تامین تسلیحات را برای اسد متوقف کند و از اقدامات خود همانند یک کشور سلطه طلب دست بر دارد گفت: این رویکرد غیرسازنده و مخرب راه به جایی ندارد.
افخم گفت: وزیر امور خارجه عربستان سعودی که کشورش رویکرد نظامی و افراط گرایانه نسبت به بحران های منطقه در پیش گرفته و هفت ماه است که به طور بی وقفه یمن را بمباران می کند صلاحیت صحبت درباره نقش ایران در منطقه را ندارد.
روابط بین ایران - قدرت مسلمان شیعه منطقه - و عربستان سعودی - رقیب سنی آن- از زمان اعتراضات علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سال 2011 تاکنون رو به تیرگی نهاده است.
ایران به طور آشکارا از بشار اسد حمایت می کند و همچنین متهم به حمایت از نیروهای شیعه حوثی است که بخش های وسیعی از یمن را سال گذشته و اوایل امسال تحت کنترل خود درآوردند.
روابط دو کشور به دنبال تصمیم عربستان سعودی برای آغاز عملیات هوایی در یمن بیشتر رو به تیرگی نهاد.  درگذشت دستکم 464 زائر ایرانی در حادثه اخیر منا در مدینه و فعالیت نظامی ایران در سوریه بار دیگر روابط دو کشور را با تنش روبرو کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: