ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

9:39 | مه17 تهران

زبان فارسی برای کاربران اینترنت در سراسر جهان

تاریخ: 04:54, 13-10-2015.

تهران. سه شنبه، 13 اکتبر 2015 میلادی برابر با 21 مهر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شورایی در بنیاد سعدی تشکیل شده که درحال آماده سازی زیر ساخت های آموزش زبان فارسی از طریق فضای مجازی به کاربران سراسر جهان است.
بنا بر این گزارش، غلامعلی حداد عادل در مراسم آغاز بکار سامانه ثبت دامنه های دات ایران افزود: فضای مجازی ضریب نفوذ بالایی دارد و از طرفی هر کاربر قادر به تولید محتوا در این فضاست و ما باید از آن به عنوان ابزاری برای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: تهدیدهای زیادی در شبکه های اجتماعی برای زبان فارسی وجود دارد مانند استفاده از شکل های کوتاه شده جملات، رواج خطاهای املایی، تکرار حروف و یا خلاصه سازی کلمات که در بلند مدت لطمه جبران ناپذیری به خط و زبان فارسی وارد می کند.
حداد عادل درباره معادل سازی واژه های مربوط به فناوری گفت: گروه های واژه گزینی ما درحال رصد هستند و هر واژه بیگانه ای که امکان فراگیر شدن آن وجود داشته باشد، توسط این گروه ها شناسایی و پیش از فراگیر شدن، معادل سازی می شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با اشاره به ایجاد دامنه نقطه ایران گفت: نباید این تصور برای ایرانی ها ایجاد شود که هر زمان بخواهند وارد فضای مجازی شوند، پس باید با خط و زبان خود خداحافظی کنند، تبدیل نشانی های اینترنتی از حروف لاتین به فارسی می تواند گام موثری در فارسی سازی فضای مجازی باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: