ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:08 | مه17 تهران

گسترش همکاری‌های هسته‌ای ايران و ژاپن

تاریخ: 05:46, 13-10-2015.

تهران. سه شنبه، 13 اکتبر 2015 میلادی برابر با 21 مهر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، همکاری‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ژاپن پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گسترش می یابد.
بنا بر این گزارش، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن پس از دیدار و تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه بیانیه مشترکی برای گسترش همکاری ها در سه بند منتشر کردند.
بر اساس این بیانیه دو طرف توافق کردند که همکاری های دوجانبه در چارچوب حمایت کامل و سریع در اجرای برجام گسترش یابد.
در این چارچوب دو طرف برای همکاری در عرصه ایمنی هسته ای، اجرای پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و اقدامات شفاف برای حمایت از ایران در اجرای برجام توافق کردند .
بر این اساس مقرر شد پس از نخستین روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، طبق زمان تعیین شده در برجام ، دو طرف در ایجاد فرصت برای اعضای مرکز نظارت هسته ای و متخصصان به منظور مطالعه اهمیت مقابله با حوادث در مراکز هسته ای و ایجاد سازه های مقاوم در برابر زلزله به منظور تقویت ایمنی هسته ای همکاری کنند.
اعزام کارشناسان و ارائه برنامه های آموزشی به عنوان اقدامی حمایتی در چارچوب ایجاد مرکز ایمنی هسته ای و حمایت از توسعه منابع انسانی از طریق اجرای برنامه های آموزشی در زمینه هسته ای با تمرکز بر نگهداری و نظارت بر مواد هسته ای از دیگر محورهای توافق وزرای خارجه ایران و ژاپن است.
بر اساس این بیانیه مشترک، دو طرف برای مذاکره درباره موافقتنامه سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن به توافق اصولی رسیدند و از تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور که از سپتامبر 2015 آغاز شده است، استقبال و بر تسریع در نهایی و اجرایی کردن این توافق تاکید کردند.
توافق برای ایجاد شورای همکاری ایران و ژاپن از دیگر محورهای بیانیه مشترک وزرای خارجه دو کشور است.
این شورا دربرگیرنده حوزه های وسیعی از همکاری های دوجانبه خواهد بودکه با هدف تقویت و توسعه همکاری ها و تبادل اطلاعات میان وزارتخانه ها و دیگر نهادهای ذی‌ربط ایجاد خواهد شد.
در این چارچوب دو طرف برای ایجاد گروه های کاری در حوزه های مد نظر همکاری به ویژه در عرصه های محیط زیست، اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری و بهداشت و درمان اقدام خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: