ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

7:05 | مه17 تهران

استقبال ژاپن از حضور در صنعت نفت ايران

تاریخ: 08:49, 13-10-2015.

تهران. سه شنبه، 13 اکتبر 2015 میلادی برابر با 21 مهر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ژاپن از بازگشت سطح خرید نفت خام خود از ایران به پیش از اعمال تحریمها استقبال می کند.
بنا بر این گزارش، بیژن نامدار زنگنه بعد از دیدار با فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن در گفتگو با خبرنگاران افزود: در دیدار با وزیر ژاپنی که دومین دیدار وزیران این کشور بعد از توافق ژنو بود به طور اصولی خواهان بازگشت و تجدید روابط دوجانبه به سطح قبل از تحریم ها و حتی بهتر از آن بعد از اجرای برجام شدیم.
بنا بر این گزارش، وی افزود: انتظار ما این بود که ژاپن سطح برداشت و خرید خود را از نفت ایران به سطح قبل از تحریم ها برساند که با موافقت وزیر امور خارجه ژاپن روبرو شد.
زنگنه افزود: همچنین در این دیدار که با حضور نمایندگان شرکت های مطرح ژاپنی در زمینه نفت و گاز و انرژی برگزار شد، این شرکت ها نسبت به بازگشت به بازار ایران ابراز علاقه کردند.
وزیر نفت ایران تصریح کرد: در این دیدار با تشریح شرایط جدید اقتصاد و بازار انرژی ایران، درباره شرایط قراردادهای جدید، سرمایه گذاری خارجی و حضور پیمانکاران ژاپنی در طرح های انرژی ایران و از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و انتقال و همچنین صنایع پایین دستی و بالا دستی نفت گفتگو کردیم.
وی صرفه جویی در مصرف و کاستن از شدت انرژی، گازهای فلر (مشعل) و حوزه گاز مایع  ال ان جی، را از دیگر محورهای مذاکرات با ژاپن اعلام کرد و افزود: همچنین ژاپن ابراز علاقه کرد که در طرح های بالا دستی نفت ایران هم حضور داشته باشد که ما اعلام کردیم آماده دریافت پیشنهاد آنها هستیم.
وزیر نفت ایران با اشاره به علاقه وافر شرکت های ژاپنی برای حضور در بازار انرژی ایران افزود: ژاپن علاقه زیادی به حضور در بخش خدمات و پیمانکاری دارد که به آنها تاکید کردیم اگر متقاضی حضور در پیمانکاری و خدمات هستید باید پوشش های بیمه ای خود را برای آنها ایجاد کنید تا پیمانکاران بتوانند با اتکای به این پوشش ها طرح های خود را فاینانس کنند.
زنگنه با اشاره به سابقه خوب روابط دو کشور افزود: به زودی و با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام متقابل هسته ای (برجام) شاهد به ثمر نشستن دیپلماسی نفتی ایران خواهیم بود چراکه بسیاری از کشورهای غربی منتظر رسمیت یافتن این برنامه برای حضور در طرح های انرژی ایران هستند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: