رئيس جمهور قزاقستان از توافق هسته ای با ايران استقبال کرد

تاریخ: 01:24, 29-09-2015.

تهران. سه شنبه، 29 سپتامبر 2015 میلادی برابر با 7 مهر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور قزاقستان از امضای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران استقبال کرد.
بنا بر این گزارش، نورسلطان نظربایف در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه کشورش در سال 2013 دو دوره گفتگوهای هسته ای ایران را در آلماتی میزبانی کرده است از امضای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران استقبال کرد.
وی پیشنهاد کرد بیانیه جهانی سازمان ملل با هدف دستیابی به جهان عاری از سلاح های هسته ای تصویب شود و افزود: قزاقستان نخستین کشوری بود که سایت آزمایش هسته ای خود را تعطیل کرد و از چهارمین زرادخانه هسته ای بزرگ دنیا چشم پوشید.
نظربایف با اشاره به اینکه کشورش در جهت ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در آسیای مرکزی بسیار تلاش کرده است بر ایجاد چنین مناطقی در اقصی نقاط دنیا، بویژه در خاورمیانه (غرب آسیا) تاکید کرد و گفت:  قدرت های هسته ای دنیا باید به همه کشورهایی که از داشتن سلاح های هسته ای صرفنظر می کنند تضمین بدهند که ضد آنها به زور متوسل نخواهند شد.
رئیس جمهور قزاقستان همچنین بر ضرورت تضمین حقوق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و دسترسی بدون تبعیض به سوخت هسته ای تاکید کرد و گفت کشورش به همین علت از تصویب توافق نامه ایجاد بانک اورانیوم کمترغنی شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان حمایت و آن را امضا کرده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: