ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:18 | اکتبر05 تهران

سنگواره ای‌ با قدمت بیش از 400 میلیون سال در ایران شناسایی شد

تاریخ: 02:35, 15-07-2016.

تهران. جمعه، 15 جولای  2016 میلادی برابر با 25 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در ایران گونه‌ جدید سنگواره‌ اقیانوسی با قدمت بیش از 400 میلیون سال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان شناسایی و معرفی شد.
بنا بر این گزارش، پروفسور لئونید پوپوف استاد موزه ملی ولز در آیین معرفی این سنگواره ارزشمند درجمع زمین شناسان چند کشور اروپایی در موزه تاریخ طبیعی اصفهان ایران گفت: این پژوهش حاصل مدت ها تحقیقات میدانی در عرصه دیرینه‌شناسی ایران، بامشارکت زمین شناسان ایران و چند کشور اروپایی و جمعی از پژوهشگران این دانشگاه است که در نتایج حاصل از آن  گونه و خانواده ای از بازوپایان سنگواره، از 435  میلیون سال پیش از اقیانوس تتیس، شناسایی شد.
وی موزه‌های تاریخ طبیعی را بازگوکننده تاریخ طبیعت و جهان آفرینش دانست و افزود: با توجه به موقعیت سنی و اهمیت این سنگواره در بازشناسایی جغرافیای قدیم، شناسایی و معرفی این سنگواره‌های اقیانوسی برای تطابق رسوبات 400 میلیون سال پیش (سیلورین آغازین) در منطقه خاورمیانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
واچیک هایراپطیان عضو هیات علمی و مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) هم در این آیین گفت: حاصل تحقیقات چند ساله این تیم بین المللی که استادانی از موزه ملی ولز انگلستان، انستیتو زمین شناسی سنت پترزبورگ روسیه، دانشگاه گلستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در آن حضور داشتند، منجر به شناسایی و معرفی این جنس و گونه و نیز خانواده ای جدید از سنگواره‌های اقیانوسی شد.
وی افزود: پروفسور جعفریان استاد پیش کسوت زمین شناسی ایران و پدر زمین شناسی فلات مرکزی ایران، از نخستین استادان گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان و مدیر و موسس موزه تاریخ طبیعی اصفهان و گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) بود که در بیش از 50 سال فعالیت علمی خود شاگردان به نامی را به صحنه ی زمین شناسی ایران و جهان معرفی کرد.
در آیین پاسداشت زحمات استاد فقید، پروفسور جعفریان،  این سنگواره ارزشمند به نام وی نام گذاری شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: