ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

4:15 | مه20 تهران

آمادگی ايران برای گفتگو با آمريکا و عربستان درباره سوريه

تاریخ: 03:38, 09-09-2015.

تهران. چهارشنبه، 9 سپتامبر 2015 میلادی برابر با 18 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور ایران روز سه شنبه اعلام کرد این کشور آماده است با آمریکا و عربستان سعودی درباره راه های حل و فصل جنگ داخلی سوریه، گفتگو کند به شرطی که چنین مذاکراتی بتواند صلح و دموکراسی را در این کشور جنگ زده تامین کند.
بنا بر این گزارش، اظهارات حسن روحانی در جریان کنفرانس خبری با هاینس فیشر همتای اتریشی وی که در حال دیدار از تهران است، زمانی بیان شد که از رئیس جمهور ایران پرسیده شد آیا با سعودی ها و آمریکایی ها درباره بحران سوریه مذاکره خواهد کرد یا خیر.
روحانی اعلام کرد: ایران پشت هر میزی با کشورهای منطقه و قدرت های جهان به شرطی خواهد نشست که نتیجه آن، آینده ای دموکراتیک، باثبات و امن تر برای سوریه باشد.
وی افزود این بخشی از تعهد ایران به معیارهای بین المللی، اسلامی و انسانی است.
ایران، قدرت شیعه، یکی از حامیان اصلی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است و عربستان سعودی، رقیب سنی خود و آمریکا را به جانبداری از ستیزه جویان و شورشیان مخالف اسد متهم می کند.
تهران همچنین به منظور کمک به نیروهای اسد برای مقابله با گروه تکفیری داعش، مستشاران نظامی به دمشق فرستاده است.
با این حال، ایران اعزام نیروهای رزمی به منظور کمک نظامی به اسد را تکذیب می کند.
روحانی همچنین از جامعه بین المللی خواست به جای اولویت دادن به درخواست های مخالفان سوری همچون برکناری اسد، به متوقف کردن خونریزی اولویت بدهند.
کشورهای غربی، ترکیه و عربستان سعودی بارها از اسد خواسته اند از قدرت کنار برود.
روحانی گفت: مسئله، حمایت از یک دولت یا شخص خاص نیست. در حالی که مردم سوریه کشته و آواره می شوند، آیا واقعاً اولویت این است که درباره گروه های مخالف... و تغییرات در قانون اساسی (سوریه) بحث شود؟
وی افزود: قدرت ها و کشورهای خارجی نباید و نمی توانند درباره آینده سوریه تصمیم گیری کنند بلکه باید به برقراری امنیت در سوریه کمک کنند.
در پی توافق هسته ای تاریخی ماه ژوئیه بین قدرت های جهان و ایران، این کشور بیش از پیش برای تقویت روابط خود با کشورهای غربی تلاش می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: