مرجان های جزیره ایرانی قشم در حال سفيد شدن هستند

تاریخ: 04:55, 08-09-2015.

تهران. سه شنبه، 8 سپتامبر 2015 میلادی برابر با 17 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، افزایش گرمای زمین تهدیدی جدی برای سفید شدن مرجان ها ی جزیره قشم در ایران است.  
بنا بر این گزارش، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت:  علت اصلی سفید شدن مرجان ها، تغییر دمای آب است و در این بین گرمایش جهانی بزرگترین تهدید محسوب می شود و طبق گزارش های جهانی پایش دمای زمین، گرمترین نقطه زمین در روزهای اخیر، خلیج فارس اعلام شده است.
داخته افزود: مرجان ها از معدود موجوداتی هستند که در معرض خطرات جدی ناشی از گرمایش زمین قرار دارند و شدت این خطر تا آنجا جدی است که پیش بینی می شود به زودی شاهد انقراض مرجان ها خواهیم بود.
وی گفت: پس از تابستان و مساعد شدن دمای آب و بهبود شرایط، مرجان ها دوباره خود را بازیابی می کنند و به حالت طبیعی بازمی گردند .
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود : نتیجه تجزیه و تحلیل از وضعیت کنونی مرجان های قشم به مرکز پایش سلامت مرجان ها در دانشگاه کوینزلند استرالیا ارسال شده که خطر سفیدشدگی مرجان های این ناحیه به بیش از 70 درصد رسیده است.
داخته گفت:  آگاه سازی عموم مردم به منظور جلوگیری از دامن زدن به عوامل افزایش دهنده دمای زمین، بویه گذاری در مناطق مرجانی به منظور جلوگیری از لنگر انداختن در بسترو احیای مرجان‌ها با پیوند یا قلمه زدن مرجان‌ها از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از افزایش دهنده دمای زمین است.
چهل گونه مرجان در محدوده آب‌های خلیج فارس و جزایر قشم، لارک، هنگام، هندورابی، فارور و سواحل خلیج فارس شناسایی شده است.
تاکنون 10 درصد مرجان‌های جهان بطور کامل تخریب شده اند و‌ بیش از 35 درصد نیز در معرض تهدید و تخریب شدید قرار دارند و اگر بدین منوال ادامه یابد، طی 10 الی 20 سال آینده کل این گونه‌های با ارزش از بین خواهند رفت‌.

به اشتراک گذاشتن اخبار: