كاوش های باستان شناسی ایران در محوطه پيش از تاريخ تپه دامغانی

تاریخ: 03:41, 03-09-2015.

تهران. پنج شنبه، 3 سپتامبر 2015 میلادی برابر با 12 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، فصل دوم کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی تپه دامغانی که در بردارنده آثار استقراری از دوره ای مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصرآهن است در شهرستان سبزوار خراسان رضوی آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد رکنی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، گفت: تپه دامغانی در سال1380 به شماره 3749 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و نخستین فصل کاوش در این محوطه را هیات مشترک ایران و فرانسه به سرپرستی علی اکبر وحدتی و هنری فرانکفورت از مرکز تحقیقات علمی فرانسه در سال 1387 انجام دادند که به شناسایی آثار معماری، تدفین و مواد فرهنگی از دوره های مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن منجر شد.
دومین فصل کاوش در این محوطه به سرپرستی دکتر عمران گاراژیان از تاریخ 23 مرداد امسال شروع شده است.
رکنی گفت: هدف از این کاوش ها مطالعه استقرارهای تپه دامغانی، شناسایی ابعاد معماری و جایگاه این زیستگاه و تعامل آن با محوطه های پیش از تاریخ شرق ایران در کل منطقه است که آثار مکشوفه نیز در قالب یک سایت موزه برای بهره برداری و بازدید علاقه مندان و پ‍ژوهشگران عرضه خواهد شد.
وی افزود: این محوطه تاریخی پس از چند سال پیگیری و بر اساس یک تفاهم نامه سه جانبه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و شهرداری سبزوار شکل اجرایی به خود گرفته است.
وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی علاوه بر پیگیری موضوعاتی مانند مرمت بناهای تاریخی به موضوعات دیگری مانند حفاری های باستان شناسی و کاوش و نیز تهیه پرونده های ثبت جهانی توجه ویژه ای دارد و اقدامات ارزشمندی تا کنون صورت گرفته است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: