ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

15:31 | جولای07 تهران

همکاری چین برای ساخت نیروگاه های هسته ای در ایران

تاریخ: 07:07, 01-09-2015.

تهران. سه شنبه، 1 سپتامبر 2015 میلادی برابر با 10 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون امور حقوقی و بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از اعلام آمادگی مقامات چین برای تامین منابع مالی به منظور مشارکت در ساخت نیروگاه های هسته ای و انتقال فناوری آن به ایران خبر داد.
بنا بر این گزارش، کمالوندی، روابط همه جانبه ایران و چین را به ویژه در زمینه همکاری های هسته ای بسیار خوب دانست و افزود: با توجه به این که ساخت نیروگاه های هسته ای به منابع چند میلیارد دلاری نیاز دارد اعلام آمادگی چین برای تامین منابع مالی لازم ، مشوق خوبی برای ساخت این نیروگاه ها در ایران است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود:‌ خوشبختانه اراده بسیار قوی در این باره در چینی ها وجود دارد و مقرر شد رفت و آمد مقامات دو کشور در سطوح مختلف ادامه یابد.
وی افزود:‌ به طور معمول ساخت هر نیروگاه هزارمگاواتی هسته ای از 4 تا 5 میلیارد دلار هزینه دارد که تخصیص این میزان اعتبار برای دولت ها کار مشکلی است و مشوق هایی مانند فاینانس و تامین منابع مالی این کار را آسان تر می کند.
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به مجاورت کشورمان با 15 کشور همسایه و نیاز اغلب آنان به انرژی افزود : آمادگی داریم که برق را از سرمایه گذاران در نیروگاه های اتمی در داخل کشورمان تحویل بگیریم و معادل آن را به خارج از کشور عرضه کنیم همچنان که اکنون به 6 کشور همسایه برق صادر می کنیم.
معاون سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به فعالیت گسترده چین در ساخت این نیروگاه ها ، اراده سیاسی مقامات این کشور برای همکاری با ایران و برنامه ریزی خودمان برای ساخت نیروگاه های هسته ای کوچک، در این زمینه هم می توانیم پیشرفت کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: