ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

15:49 | جولای07 تهران

بی نيازی ایران به واردات گندم

تاریخ: 06:21, 01-09-2015.

ایران امسال برای اولین بار بعد از ریاست جمهوری دکتر خاتمی نیازی به واردات گندم نخواهد داشت.
علی قنبری مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران که مسئولیت واردات گندم این کشور را برعهده دارد روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی این شرکت نوشت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در ایران از هشت میلیون تن فراتر خواهد رفت. وی گفت ذخائر گندم ایران برای تامین نیازهای داخلی این کشور تا حدود شش ماه کافی است.
قنبری گفته است با توجه به افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری، امسال نیازی به واردات این محصول استراتژیک از بازارهای خارجی نخواهد بود. وزارت کشاورزی آمریکا حداقل از سال هزار و نهصد و شصت، گندم به ایران صادر کرده است. بی نیازی ایران به واردات گندم از بازارهای جهانی باعث خواهد شد بازار این محصول با چالش جدیدی مواجه شود. قیمت گندم سالجاری در بازار شیکاگو حدود هجده درصد کاهش یافته است. وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرده است تا اواخر سال در سی و یکم ماه می، ذخائر گندم جهان به بالاترین میزان برسد.
ایران در سال های دوهزار و هشت و دو هزار و نه به واردات حدود شش میلیون و هشتصد هزار تن گندم نیاز داشت. در این دوره تولید داخلی گندم در ایران حدود پنجاه درصد کاهش یافته بود.
علی قنبری رئیس شرکت دولتی بازرگانی ایران گفت تاکنون دولت حدود هفت میلیون و هشتصد تن گندم تضمینی از کشاورزان خریداری کرده است و بر اساس برنامه تدوین شده میزان خرید گندم تضمینی از کشاورزان تا پایان سال زراعی از هشت میلیون تن فراتر خواهد رفت. این میزان از تولید گندم نیاز نانوایی های ایران را تامین خواهد کرد. فصل زراعی در ایران برای کشت گندم معمولا در اکتبر به پایان می رسد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: