سفیر آمریکا درسازمان ملل: رد توافقنامه هسته ای باعث انزوای آمریکا می شود

تاریخ: 07:22, 28-08-2015.

تهران. جمعه، 28 اگوست 2015 میلادی برابر با 6 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل، ضمن هشدار درباره رد توافقنامه هسته ای ایران به کنگره آمریکا، گفت که رد این توافقنامه باعث تضعیف قابل ملاحظه قدرت آمریکا در دستیابی به اهداف جامع سیاست خارجی و انزوای این کشور در میان کشورهای پنج به علاوه یک می شود.
بنا بر این گزارش، پاور در یادداشتی در نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت:  کشورهایی که حدود دو سال برای به نتیجه رساندن مذاکرات با ایران با آمریکا همکاری کردند، به صراحت گفتند که برای تحقق شرایط دیگر، حاضر به صرفنظر کردن از این توافقنامه نیستند. از این رو، با رد این توافقنامه از سوی کنگره، شرایطی پیش خواهد آمد که به جای تهران، واشنگتن در انزوا قرار خواهد گرفت.
وی افزود، علاوه بر این، رد این توافقنامه باعث تضعیف قدرت ما در استفاده از تحریم ها در سایر شرایط خواهد شد. اگر در شرایط فعلی بگوییم تا زمانی که ایران دست از حمایت تروریست ها برندارد و یا برای همیشه از غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح جویانه صرفنظر نکند، دستاویزی قدرتمند در اختیار مخالفان برای جلوگیری از تلاش های آتی در رابطه با مساله ایران قرار می دهیم. رد این توافقنامه این دیدگاه را که آمریکا ابرقدرتی سخت گیر اما، منضبط و متعهد به اصول است، زیر سئوال می برد.
به گفته پاور، خروج از این توافقنامه کار آمریکا را برای ایجاد ائتلاف های چندجانبه که برای مقابله با تهدیدهای بزرگ لازم است، دشوارتر خواهد ساخت. آمریکا باید سایر کشورها را به پذیرفتن سهم شان در مقابله با این تهدیدها ترغیب کند اما، چنین کاری بستگی به این دارد که جهان چه نظری درباره آمریکا دارد و چگونه آن را می بیند.
وی خاطر نشان کرد، توافقنامه ایران با پیشقراولی رئیس جمهوری آمریکا و دوستان اروپایی و دیگر دوستان آمریکا به امضا رسید. اگر کنگره آن را رد کند، در عرصه جهانی، آمریکایی را به تصویر خواهد کشید که در داخل متشتت و غیرقابل اعتماد است. نباید سرمایه سیاسی که در صورت خروج از توافقنامه ایران از دست خواهد رفت، دستکم گرفت.

به اشتراک گذاشتن اخبار: