کشف محموله اشياء چند هزار ساله در سمنان ایران

تاریخ: 06:52, 28-08-2015.

تهران. جمعه، 28 اگوست 2015 میلادی برابر با 6 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مجموعه ای از اشیاء قیمتی دوره هخامنشی و سلجوقی از قاچاقچیان آثار تاریخی در سمنان کشف شد .
بنا بر این گزارش، به نقل از تلویزیون ایران مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ایران دیروز گفت : با تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان سمنان این محموله که شامل 41 قطعه اثر تاریخی با ارزش بسیار زیاد است ، کشف و ضبط شده است.
حسین خواجه حسینی افزود : اشیاء کشف شده شامل ابزار جنگی، زیورآلات زنانه، وسایل روشنایی و ظروف غذا خوری و نوشیدنی، سر پیکان، سنجاق سر، قاشق های کوچک، پی سوز، سر قلیان، بشقاب مفرغ، کوزه مفرغ، پایه شمعدان، ظروف مفرغی دست ساز، دشنه و کاسه مفرغی است .
به گفته وی ، قدمت آثار مربوط به هزاره دوم قبل میلاد مسیح و دوره اسلامی است که با هوشمندی ماموران یگان حفاظت و ماموران پلیس از دو نفر متهم هنگام معامله کشف شد .
خواجه حسینی گفت: پرونده این افراد در دادسرای عمومی و انقلاب استان سمنان در حال رسیدگی است و بر اساس تبصره دوی ماده 562 قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش اموال تاریخی و فرهنگی حاصل از حفاری غیر مجاز ممنوع بوده و متخلفان علاوه بر ضبط اموال به شش ماه تا 3 سال حبس محکوم می شوند.
قرار است این آثار پس از طی مراحل ثبتی و مرمت ، برای بازدید عموم آماده شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: