ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:27 | مه18 تهران

ايران و افغانستان تفاهم نامه همکاری مشترک بهداشتی – درمانی امضا کردند

تاریخ: 05:19, 24-08-2015.

تهران. دوشنبه، 24 اگوست 2015 میلادی برابر با 2 شهریور 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، تفاهمنامه همکاری مشترک بهداشتی - درمانی میان ایران و افغانستان امضا شد.
بنا بر این گزارش، این یادداشت تفاهم شامل دارو و تجهیزات پزشکی، تقویت نظام های سلامت و مراقبت های اولیه بهداشتی، درمان و مدیریت و راه اندازی بیمارستان ها و گردشگری سلامت و همچنین آموزش تخصصی و فوق تخصصی پزشکان و متخصصان و پیراپزشکان و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای آنان است.
این تفاهمنامه به امضای وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزیر بهداشت عمومی افغانستان رسید.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آیین امضای این یادداشت تفاهم رابطه ایران و افغانستان را در تمامی زمینه ها و به ویژه دارو و درمان رو به پیشرفت دانست و افزود: مصممیم تا تجربیاتمان را در زمینه بهداشت، درمان و سلامت در اختیار دوستانمان در افغانستان قرار دهیم.
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود:  با امضای این تفاهمنامه، با توجه به اعتماد مردم افغانستان به داروهای ایرانی، زمینه مناسبی برای شرکت های دارویی ایران به منظور حضور در بازار این کشور همسایه فراهم می شود.
وی گفت: در مرحله بعد افغانستان خود می تواند در صنعت تولید دارو و صادرات آن فعال شود.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به رابطه طولانی میان دو کشور در تربیت نیروی متخصص افزود: در همکاری با افغانستان، منافع و مصالح بلند مدت دو ملت مد نظر است.
وزیر بهداشت عمومی افغانستان هم با قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران به بهداشت و درمان افغانستان، امضای این یادداشت تفاهم را فرصتی طلایی برای استفاده از تجربیات ایران در این حوزه دانست.
دکتر فیروز الدین فیروز ابراز امیدواری کرد: با همکاری های مشترک بهداشتی- درمانی میان دو کشور افغانستان به خودکفایی برسد و از وابستگی به کمک های بین المللی در این حوزه خلاصی یابد.
وی همچنین با اشاره به ریشه های فرهنگی- تاریخی میان مردم مسلمان دو کشور ایران و افغانستان از تسهیلات ایجاد شده برای استفاده مهاجران افغانی از بیمه خدمات درمانی در ایران قدردانی کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: