امير عبداللهيان: عربستان با رويگرد مبتی بر عقلانيت به حل بحران های منطقه کمک کند

تاریخ: 07:41, 20-08-2015.

تهران. پنج شنبه، 20 اگوست 2015 میلادی برابر با 29 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه مقامات سعودی، تغییر رویکرد و درپیش گرفتن عقلانیت به منظور حل بحران های منطقه ای را از سوی این کشور خواستار شد.
بنا بر این گزارش، حسین امیرعبداللهیان پس از گفتگو با مقامات آلمانی درباره بحران های سوریه و یمن و همچنین مبارزه با افراط گرایی و تروریسم درباره انتظارها از عربستان برای کمک به حل بحران های منطقه ای گفت: دولتمردان جدید این کشور برخلاف پیشینیان خود حداقل در سطح سیاست های اشکارشان رویکرد توسل به زور و اقدامات نظامی دارند. این رویکرد در یمن نه تنها منجر به امنیت منطقه نشد بلکه امنیت سعودی ها را نیز به مخاطره انداخته است.
وی با تاکید بر اینکه این رفتار خطا و اشتباه عربستان سعودی تاثیر و پیامدهای منفی بر همه منطقه خواهد داشت تصریح کرد: ما در گفتگوهایمان با مقامات این کشور همواره تاکید کرده ایم که تهران از گفتگو با ریاض، از همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی استقبال می کند اما نکته مهم این است که دوستان ما در عربستان باید از رویکرد نظامی و توسل به زور در قبال بحران های منطقه، از رفتارهای شتاب زده و احساسی و بعضاً عصبی فاصله بگیرند و با رویکرد مبتنی بر عقلانیت و درایت و همچنین تمرکز بر راهکار سیاسی به خروج منطقه از بحران کمک کنند.
معاون وزیر خارجه ایران گفت: ما به دنبال آن نیستیم که عربستان از پرونده های منطقه ای حذف شود بلکه به دنبال آن هستیم که این کشور نقشی سازنده در حل سیاسی پرونده های منطقه ای ایفا کند.
امیرعبداللهیان درباره مطرح شدن نشست با شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: آقای بن علوی وزیر امور خارجه عمان و همچنین مقامات قطری این نظریه را دنبال می کنند. آنچه که به تهران مربوط می شود ما از برگزاری گفتگوهای هفت کشور یا همان 6+1 استقبال می کنیم. اما در مورد چگونگی برگزاری، کیفیت و زمان گفتگوها قطر به عنوان رئیس دوره ای شورای همکاری خلیج فارس جزئیات را دنبال می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: