ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

14:31 | جولای08 تهران

سامانه هشدار سريع زمين لرزه نخستين بار در ایران راه اندازی شد

تاریخ: 07:04, 18-08-2015.

تهران. سه شنبه، 18 اگوست 2015 میلادی برابر با 27 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران از راه اندازی سامانه هشدار سریع زمین لرزه نخستین بار در کشور ایران خبر داد.
بنا بر این گزارش، دکتر عباس استاد تقی زاده در حاشیه نشست تخصصی سامانه هشدار سریع زلزله در شهر تهران افزود :زلزله قابل پیش بینی نیست ولی می توان در ثانیه های ابتدایی وقوع آن به مناطق حیاتی خبر دهیم.
وی به موج اولیه و ثانویه زلزله اشاره کرد و گفت: موج ثانویه عامل اصلی تلفات و خسارات است هرچه فاصله محل وقوع زلزله با مکانی که حضور داریم بیشتر باشد زمان بیشتری برای جلوگیری از برخی تلفات خواهیم داشت.
تقی زاده افزود: با توجه به فعالیت هایی که در گسل های شمال ، جنوب و گسل مشاع تهران وجود دارد، سامانه هشدار سریع را در شمال شرق تهران، بر روی گسل مشاع تست کردیم.
وی با بیان اینکه مکان نصب سامانه هشدار سریع در منطقه دماوند است و گفت: این سامانه در لار، دماوند، امام زاده هاشم و رودهن؛ شمال شرقی و شرق تهران نصب شده است.
تقی زاده زمان دریافت موج از این ایستگاه ها را حدود 10 ثانیه اعلام کرد و افزود: در این 10 ثانیه می شود سیستم برق، گاز و آب را قطع کرد و به مترو ، سازمان هواپیمایی و دیگر ارگان ها هشدار داد.
وی از تجهیز 50 ایستگاه شتاب نگاری در اطراف تهران تا 5 سال آینده خبر داد و گفت: با این اقدام همه لرزه های اطراف تهران به این شبکه وصل می شوند.
قائم مقام سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران بیشتر گسل هایی که تهران را تهدید می کنند داخل شهر عنوان کرد و گفت: سیستم هشدار سریع فقط اطراف تهران است و برای داخل سیستمی وجود ندارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: