اورانيوم کمتر غنی شده ايران می‌تواند در قزاقستان ذخيره شود

تاریخ: 04:04, 18-08-2015.

تهران. سه شنبه، 18 اگوست 2015 میلادی برابر با 27 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد ذخایر مازاد اورانیوم کمتر غنی شده ایران می تواند در بانک هسته ای بین المللی ذخیره شود که هم اکنون درحال راه اندازی در خاک قزاقستان است.
بنا بر این گزارش، توافق برسر برنامه هسته ای ایران سرانجام اواسط ماه جولای در وین پایتخت اتریش به دست آمد. براساس این موافقتنامه ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده فعلی ایران تا 98 درصد کاهش خواهد یافت. و بنا به گفته سرگئی ریابکوف ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده مازاد ایران که این کشور مجاز به حفظ آن نیست ممکن است به قزاقستان منتقل و در کارخانه متالورژی ( فلزشناسی ) اولبا که میزبان بانک هسته ای بین المللی خواهد بود ذخیر شود.
ریابکوف تصریح کرد: تصمیم گرفته شده است اورانیوم مازاد ( ایران ) که حدود هشت تن است در ازای اورانیوم طبیعی،‌ به روسیه تحویل داده شود.
وی درباره استفاده بیشتر از اورانیوم کمتر غنی شده دریافتی از ایران گفت: در حال بررسی انتخاب بانک هسته ای وابسته به آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان برای ذخیره سازی اورانیوم ایران در آینده هستیم.
ریابکوف افزود: من نمی توانم تایید کنم که این گزینه، نخستین گزینه است اما ما آن را رد نمی کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: