ايران بر گسترش همکاري با جمهوري آذربايجان تأکيد کرد

تاریخ: 12:55, 07-08-2015.


تهران. جمعه، 7 آگوست 2015 میلادی برابر با 16 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاریمدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت ایران همکاری خوبی با جمهوری آذربایجان در زمینه گاز دارد و موضوع همکاری با شرکت نفت و گاز این کشور را در خصوص صادرات گاز بررسی می کند.
بنابراین گزارش ، علی رضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما یک قرارداد سوآپ گاز با شرکت نفت و گاز جمهوری آذربایجان ( سوکار) داریم، همکاریهای خوبی هم با همدیگر دارم و امیدواریم که روابط خود را در آینده توسعه دهیم.»
این گزارش می‌افزاید: جمهوری آذربایجان سالانه 350 میلیون متر مکعب گاز را به ایران تحویل می دهد و ایران بعد از کسر 20 درصد آن بعنوان حق سوآپ، گاز دریافتی را به نخجوان می رساند.
آقای کاملی درباره سرمایه گذاری های مشترک برای صادرات گاز دو کشور نیز گفت که گفتگوهایی انجام شده است. وی افزود: با توجه به اینکه ایران در طول سه سال آینده تولید خود را به سرعت افزایش خواهد داد، ایران می تواند حجم سوآپ گاز با جمهوری آذربایجان را افزایش دهد. ما می توانیم در فصول سرد از این کشور گاز دریافت کنیم و در فصول گرم گاز تحویل دهیم اما فعلا داریم مذاکره و بررسی می کنیم که گاز مازاد بر تعهدات فروش سوکار در آینده چه میزان است یعنی چه میزان گاز مازاد در آینده خواهد داشت؟ ما منتظر هستیم که درباره ظرفیت خالی گاز سوکار (گازاد مازاد بر صادرات و مصرف داخلی) اطلاعات دقیقی بگیریم و روی آن مذاکره کنیم.
به گفته وی، اگر تحریمها علیه ایران لغو شود، دامنه وسیع تری از خریداران و فروشندگان گاز در دسترس ایران خواهد بود. ما هم اکنون با کشورها و شرکت های زیادی از اروپا در حال مذاکره هستیم و با رفع محدودی تهای مالی و تجاری که به خاطر تحریم ها درست شده است می توانیم روابط خود را توسعه دهیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: