ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:28 | جولای02 تهران

دانشمندان ایرانی دندان با سلول های بنيادی ساختند

تاریخ: 04:58, 05-08-2015.

تهران. چهارشنبه، 5 اگوست 2015 میلادی برابر با 14 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق به ساخت دندان با استفاده از سلول های بنیادی حاصل از جوانه دندانی ، نخستین بار در کشور شدند.
بنا بر این گزارش، مسئول کمیته سلولی مرکز تحقیقات ترابی‌نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیروز گفت: در پژوهشی با عنوان پیوند سلول های بنیادی موجود در جوانه دندانی مدل حیوانی موش به ناحیه عضله مافتر یا جونده در این دانشگاه انجام شدکه حاصل این پژوهش تولید دندان بیولوژیک تا مراحل پیشرفته تکاملی دندان است.
نصرت نوربخش افزود: در مرحله آزمایشی، دندان های موش را کشیدیم تا بتوانیم دندان ساخته شده را جایگزین کنیم و با توجه به اینکه کنترل عفونت در حفره دهانی بسیار مشکل است سعی کردیم سلول های بنیادی حاصل از جوانه دندانی آسیاب موش را در عضله موش تزریق و دندان ساخته شود.
وی با بیان اینکه در دنیا به علم ساخت دندان با استفاده از سلول‌های بنیادی حاصل از جوانه دندانی رسیده اند، گفت: فقط یک گروه پژوهشی خارج از کشور هستند که پس از ساخت دندان، دندان را در محل دندان افتاده پیوند زدند.
وی گفت: نخستین بار در کشور، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز این فناوری را آزمایش کرد و پس از موفقیت در مرحله آزمایش حیوانی در آینده نزدیک اقدام به ساخت دندان در مدل انسانی خواهیم کرد.
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تلاشند به جای استفاده از ایمپلنت برای ساخت دندان و جایگزینی دندان افتاده از سلول های بنیادی حاصل از جوانه دندانی جنینی یا جوانه دندان عقل استفاده کنند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: