سرمایه گذاری ایران از پول هایی که آزاد خواهند شد

تاریخ: 10:12, 24-07-2015.

تهران. جمعه، 24 جولای 2015 میلادی برابر با 2 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، اکبر کمیجانی معاون رئیس بانک مرکزی ایران روز پنج‌شنبه گفت ایران از پول‌هایی که پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی آزاد می‌شود برای سرمایه‌گذاری داخلی استفاده خواهد کرد و این پول را تا زمان نیاز در خارج از کشور نگه خواهد داشت.
بنا بر این گزارش، وی در کنفرانسی در وین گفت: این پول‌ها عمدتاً برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌شود و در حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های خارجی نگه داشته خواهد شد.
مقامات آمریکایی گفته‌اند ایران به  100 میلیارد دلار پول مسدودشده دسترسی خواهد یافت اما کمیجانی گفت فقط 29 میلیارد دلار از این پول‌ها مسدود شده است که از این میان، 23 میلیارد دلار به عنوان ذخیره ارزی متعلق به بانک مرکزی ایران و مابقی به عنوان درآمد فروش نفت متعلق به دولت است.
وی افزود: بیشتر این 100 میلیارد دلار هم‌اکنون در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز و نیز برای تامین سرمایه 60 پروژه سرمایه‌گذاری از طریق دولت چین در حال استفاده است.
وی گفت مقامات ایران تصمیمات مربوط به نحوه استفاده از پول‌های مسدودشده را به بانک مرکزی واگذار کرده‌اند.
دولت‌های خارجی نگاه‌داشتن موقت بخشی از پول در حساب‌های خارجی ایران را به جای انتقال سریع آن به ایران به عنوان رای اعتماد محسوب می‌کنند.
کمیجانی گفت پول‌های مسدودشده در صنایع پتروشیمی و گاز، معدن، و راه و ساختمان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: