ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:17 | جولای02 تهران

ساخت و بهره برداری از نخستین توربین تمام ایرانی

تاریخ: 02:33, 23-07-2015.

تهران. پنج شنبه، 23 جولای 2015 میلادی برابر با 1 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از تکمیل ساخت نخستین توربین تمام ایرانی در سد آزاد خبر داد.
بنا بر این گزارش، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، سیدمحمدرضا رضازاده گفت: تجربه بیش از دو دهه کار متخصصان داخلی موجب شد که امروز شاهد هستیم یک توربین و گاورنر به طور کامل توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شود.
وی ادامه داد: ساخت سد آزاد و سامانه انتقال آن با هدف انتقال 190 میلیون مترمکعب آب در سال به شرق استان کردستان از جمله 40 میلیون مترمکعب آب شرب شهر سنندج و رهاسازی مدیریت شده آب به میزان 50 میلیون مترمکعب در سال جهت حق‌آبه زیست محیطی پایین‌دست در دستور کار قرار گرفت.
رضازاده ادامه داد: ساخت یک نیروگاه 10 مگاواتی با نصب و راه‌اندازی سه واحد 3.3 مگاواتی در برنامه قرار گرفت که با توجه به استفاده از ظرفیت سازه‌های موجود، هزینه تمام شده ساخت آن به شدت با صرفه‌جویی مالی همراه شد.
وی افزود: با امضای قرارداد با کارفرمایی دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، برای نخستین بار یک توربین به طور کامل توسط متخصصان ایرانی ساخته شد.
رضازاده در خصوص آخرین وضعیت این پروژه خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال گذشته نخستین واحد 3.3 مگاواتی این نیروگاه آماده راه‌اندازی شد و در چهار ماه ابتدایی سال جاری، هر سه واحد نیروگاه با گذراندن مراحل تست‌های آزمایشی و پیش راه‌اندازی، هم اکنون آماده بهره‌برداری نهایی و ارسال برق به شبکه سراسری هستند.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خاطرنشان کرد: در ساخت این نیروگاه برای نخستین بار در کشور طراحی قطعات مهمی چون توربین و گاورنر در داخل کشور انجام گرفت.
وی افزود : تا قبل از این پروژه معمولا طراحی‌ها با همکاری خارجی‌ها انجام می‌شد و برخی قطعات توربین در داخل کشور و برخی در خارج از کشور ساخته و در پروژه نصب می‌شود.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه برای اولین بار است که در داخل کشور تمام قطعات یک توربین طراحی، ساخته و نصب شده است، گفت: توربین‌های نیروگاه 10 مگاواتی سد آزاد از نوع فرانسیس با محور افقی و با دور نامی هزار دور در دقیقه است.
وی ادامه داد: ایده اولیه این موضوع از سال 88 شکل گرفت، اما مراحل ساخت این قطعات از سال 90 شروع شد و به تدریج از سال 91 کارهای نصب آنها آغاز شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: