ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:28 | جولای02 تهران

اميرعبداللهيان: تنها نتيجه بمباران‌های کور عربستان، رشد افراط‌گرايی در يمن

تاریخ: 02:15, 23-07-2015.

تهران. پنج شنبه، 23 جولای 2015 میلادی برابر با 1 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از ادامه حملات نظامی عربستان به یمن و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشور به‌ویژه زنان و کودکان، اظهار داشت: به رغم گذشت بیش از 110 روز از آغاز حملات نظامی، تنها نتیجه این بمباران‌های کور، رشد افراط‌ گرایی و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش در یمن بوده است.
بنا بر این گزارش، حسین امیرعبداللهیان در دیدار تیان تشی، نماینده ویژه چین در امور یمن و هیئت همراه، با ابراز تأسف از اینکه حمایت های مالی و سیاسی برخی طرف‌ها از گروه‌های افراطی و تندرو در سال‌های اخیر به پیچیده‌تر شدن شرایط و گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر شده است، بر ضرورت مقابله جامعه بین المللی از طریق یک اقدام جمعی با این روند تأکید کرد.
معاون وزرات خارجه ایران با اشاره به اینکه حل مسائل مهم و حساس منطقه تنها از طریق گفتگوی صریح و جدی میان کشورهای منطقه امکان پذیر است، اظهار داشت: ایران چه قبل از توافق هسته ای و چه بعد از توافق هسته ای برای گفتگو و تعامل سازنده با کشورهای منطقه و همسایه آماده بوده و معتقد است راه حل مسئله یمن صرفاً سیاسی است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این راستا طرح چهار ماده ای مبتنی بر آتش‌بس فوری، ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه، از سرگیری گفتگوهای ملی و تشکیل دولت فراگیر ملی را برای برون رفت از شرایط فعلی این کشور ارائه کرد.
امیرعبداللهیان با تأکید بر جایگاه مثبت تمدنی، تاریخی و فرهنگی چین در افکار عمومی منطقه و مواضع منصفانه و معقول این کشور در قبال تحولات افغانستان، عراق و سوریه، گفت: انتظار این است که پکن مواضع مشابهی در تحولات یمن اتخاذ کند.
نماینده ویژه چین در امور یمن نیز ضمن استقبال از ادامه رایزنی های منطقه ای کشورش با تهران، گفت: ایران و چین در بسیاری از مسائل خاورمیانه دیدگاه‌ها و مواضع مشترکی دارند و در مورد یمن معتقدند که باید آتش بس فوری در این کشور برقرار و مسائل این کشور از مسیر سیاسی حل و فصل شود.
تیان تشی با اشاره به نقش برجسته ایران در ثبات و حفظ امنیت منطقه و تأکید بر افزایش رایزنی‌های چندجانبه و بین‌المللی به‌منظور حفظ استقلال و تمامیت ارضی یمن و پرهیز از هرگونه دخالت خارجی در این کشور، اظهار امیدواری کرد که همه گروه‌های یمنی از طریق گفتگو به یک راه حل قابل قبول و واقع بینانه برای خروج از بحران دست یابند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: