ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:21 | جولای02 تهران

تایید توافق هسته ای ایران در اتحادیه اروپا

تاریخ: 05:10, 21-07-2015.

تهران. سه شنبه، 21 جولای  2015 میلادی برابر با 30 تیر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، اتحادیه اروپا روز دوشنبه توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان را تصویب کرد.
بنا بر این گزارش، این نخستین گام در جهت لغو تحریم های اقتصادی اروپا علیه ایران است. اتحادیه اروپا امیدوار است با این اقدام، علامتی بفرستد که کنگره آمریکا نیز از آن پیروی کند.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در بروکسل دیدار کردند، در پیامی که عمدتاً صداهای بدبین در کنگره آمریکا و مقاومت شدید اسرائیل را نشانه رفته است، تاکید کردند هیچ گزینه بهتری وجود ندارد.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: این یک توافق متوازن است که معنایش آن است که ایران به بمب اتمی دست نخواهد یافت.
وی افزود: این یک توافق سیاسی مهم است.
در پی توافق در وین، ایران با محدودیت های بلندمدت علیه برنامه هسته ای خود موافقت کرد.
دیپلمات های اتحادیه اروپا اعلام کردند اتحادیه اروپا ممنوعیت خود را در زمینه تامین فناوری موشک های بالستیک و تحریم های مربوط به حقوق بشر حفظ خواهند کرد.
ممکن است اتحادیه اروپا که علاقه مند به بررسی ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان جایگزین انرژی در بحبوحه تنش ها با روسیه است، یک دفتر در تهران بازگشایی کند و به دنبال فرصت های تجاری در ایران است.
سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش که قصد دارد در ماه سپتامبر به ایران سفر کند، اعلام کرد: توافق ایران، تاثیری ژئوپلتیک و همچنین تاثیری اقتصادی بر اتحادیه اروپا دارد.
زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان اوایل هفته به ایران سفر کرد و به نخستین شخصیت ارشد یک دولت بزرگ غربی تبدیل شد که پس از توافق به ایران سفر می کند.
همچنین قرار است فابیوس به زودی به ایران سفر کند.
پیش از منزوی شدن ایران در ارتباط با مسئله هسته ای، خودروسازان فرانسوی حضور قدرتمندی در صنعت خودروی ایران داشتند و توتال در بخش نفتی این کشور فعال بود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: