ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

2:22 | سپتامبر22 تهران

رئيس جمهور فرانسه از توافق با ايران استقبال کرد

تاریخ: 15:09, 15-07-2015.

تهران. چهارشنبه، 15 جولای 2015 میلادی برابر با 24 تیر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور فرانسه از به دست آمدن توافق تاریخی با ایران استقبال کرد.
بنا بر این گزارش، به نقل از شبکه فرانس بیست و چهار، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی با خبرنگاران در واکنش به توافق هسته ای ایران و پنج به علاوه یک گفت:
دلمشغولی و نگرانی من جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای بوده است. اشاعه تسلیحات اتمی هم به این معنی است که ایران بتواند به سلاح اتمی دست پیدا کند. اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا می کرد عربستان سعودی، اسرائیل و دیگران نیز خواستار دستیابی به سلاح هسته ای می شدند و این خطری برای کل جهان است.  بنابراین لازم بود که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری شود از همین رو ایران پذیرفته است که ظرفیت هسته ای خود و سانتریفیوژهایش را کاهش دهد.
هدف دومی که دنبال می کردیم این بود که بتوانیم راستی آزمایی کنیم. زیرا خیلی ساده است، نمی شود که آن ها بگویند بسیار خوب ما چشم پوشی می کنیم اما شما برای راستی آزمایی نمی توانید وارد خاک ما شوید. از همین رو راستی آزمایی ها انجام می شود.
هدف سومی که با لوران فابیوس در این مذاکرات داشتیم این بود که بعد از این که تحریم های اعمال شده بر ضد ایران برداشته می شود، در صورتی که کوچکترین کوتاهی از طرف ایران رخ داد این تحریم ها قابل برگشت باشند.
رئیس جمهور فرانسه افزود، بنابراین، اولاً که ایران به سلاح اتمی دسترسی نخواهد یافت. سپس آنکه ما می توانیم اقدامات ایران را بررسی و راستی آزمایی کنیم و اگر کمبود و کوتاهی وجود داشته باشد تحریم های رفع شده را به جای خود بازگردانده و مجدداً اعمال کنیم و این ساز و کار نیز توسط سازمان بین المللی مناسبی صورت می گیرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: