ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

22:56 | سپتامبر28 تهران

روحانی با مصوبه مجلس ایران برای بررسی توافقنامه هسته ای احتمالی موافقت کرد

تاریخ: 02:40, 14-07-2015.

تهران. سه شنبه، 14 جولای  2015 میلادی برابر با 23 تیر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یکشنبه با مصوبه ای موافقت کرد که به مجلس شورای اسلامی ایران این اختیارات را می دهد تا توافقنامه هسته ای فراگیر احتمالی را بررسی کند.
بنا بر این گزارش، مجلس ایران بیست و سوم ژوئن قانونی را تصویب کرده بود که به موجب آن هر گونه توافقنامه هسته ای نهایی تنها در صورتی معتبر خواهد بود که همه تحریم های اعمال شده علیه ایران به طور کامل و فوری لغو شود. همچنین به موجب این قانون، دسترسی بازرسان بین المللی به تاسیسات نظامی ایران ممنوع است.
زمان و دامنه رفع تحریم ها، و دسترسی به تاسیسات نظامی ایران، دو مورد از بزرگترین موانع در مذاکرات هسته ای ایران به شمار می روند.
روحانی روز یکشنبه اعلام کرد مذاکرات به زودی پایان خواهد یافت.
به موجب قانون مزبور، سازمان بین المللی انرژی اتمی تنها مجاز است «بازرسی های معمول» را از تاسیسات هسته ای ایران در چارچوب پروتکل الحاقی انجام دهد. علاوه بر این، آژانس اجازه دسترسی به اماکن مهم نظامی، امنیتی و غیرهسته ای و همچنین بازجویی از دانشمندان هسته ای را ندارد.
همچنین، به موجب این قانون، نباید هیچ محدودیتی در زمینه دستیابی ایران به فناوری و دانش صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه وجود داشته باشد، و همه مصوبه های شورای عالی امنیت ملی ایران باید رعایت شود.
علاوه بر این، شورای عالی امنیت ملی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ملزم هستند هر شش ماه یک بار روند اجرای توافقنامه نهایی را به نمایندگان مجلس ایران گزارش دهند.
این قانون مجلس ایران مشابه قانونی است که به تازگی در کنگره آمریکا تصویب شده است.
به موجب قانون کنگره که بیست و دوم مه به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا رسید، هر گونه توافقنامه هسته ای نهایی ایران باید پیش از آنکه رئیس جمهور تحریم های اعمال شده توسط کنگره بر ایران را لغو کند، در کنگره مورد بررسی قرار گیرد.
با وجود این، با توجه به اینکه سه چهار روز از تاریخ نهم ژوئیه گذشته است، کنگره به جای 30 روز، 60 روز فرصت خواهد داشت تا توافقنامه نهایی احتمالی ایران را بررسی کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: