ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:01 | سپتامبر23 تهران

ابراز تمایل ترکمن ها برای توسعه ترانزيت از بندر شهيد رجايی ایران

تاریخ: 05:01, 01-07-2015.

تهران. چهارشنبه، 1 جولای 2015 میلادی برابر با 10 تیر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نماینده اقتصادی دولت جمهوری ترکمنستان توسعه حمل و نقل کالاهای ترانزیتی خود در مسیر رهگذر شمال جنوب را از طریق بندر شهید رجایی خواستار شد .
بنابراین گزارش، تاجیف سیت مامت نماینده معاون رئیس جمهور دولت ترکمنستان دیروز در بازدید ازقابلیت های بندر شهید رجائی در زمینه ترانزیت کالا افزود:  ترکمنستان از طریق ایران به آب های آزاد جهان ارتباط دارد که در این زمینه بنادر شهید رجایی و امیرآباد به عنوان حلقه کلیدی در کریدور شمال- جنوب محسوب می شوند.
وی از حمایت ها و پشتیبانی های بندر شهید رجایی در چند سال اخیر در زمینه ترانزیت محصولات تولیدی کشور ترکمنستان قدردانی کرد و توسعه زیرساخت ها در بخش حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی را از برنامه های مهم اقتصادی کشورش برشمرد .
سیت مامت افزود: رئیس جمهور ما در تلاش است تا روابط و تعاملات تجاری و اقتصادی خود را با ایران بیش از گذشته توسعه دهد.
معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این دیدار گفت: رابطه ایران با کشور ترکمنستان یک ارتباطی دیرینه وتاریخی است بر همین اساس، در حوزه تجارت بین المللی می توانیم از توانمندی ها و ظرفیت های همدیگر به خوبی استفاده کنیم.
ترکمنستان جزو کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا در منطقه محسوب می شود و با توجه به منابع سرشار نفت و گاز و پنبه از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، صنایع پایین دست را گسترش داده‌ و جزو کمترکشورهایی است که فراورده‌های نفتی صادر می‌کند.
از آنجا که ترکمنستان یک کشور محصور در خشکی است، برای ترانزیت کالا از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کند. خط آهن ترکمنستان به شهر سرخس (در شمال غربی ایران) متصل است و از آنجا تا بندرعباس امتداد دارد.
پنبه، پارچه های نخی، پوست، قالی و نفت از جمله کالاهایی اند که این کشور به کشور های دیگر جهان صادر می کند.
بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران با برخورداری از دو هزار و 400 هکتار وسعت و 18 دستگاه جرثقیل دروازه ای و دیگر امکانات و تجهیزات بندری سالانه از ظرفیت تخلیه و بارگیری 90 میلیون تن کالا برخوردار است.
این مجتمع بندری که در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است و از مهم ترین بنادر منطقه خاورمیانه در رهگذر شمال- جنوب محسوب می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: