ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:37 | ژوئن30 تهران

توافق ایران و استرالیا برای بازگرداندن مهاجران ایرانی

تاریخ: 05:41, 19-06-2015.

تهران. جمعه، 19 ژوئن 2015 میلادی برابر با 29 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دولت استرالیا و ایران در حال بررسی احتمال بازگرداندن پناهجویان ایرانی به کشورشان هستند که دولت استرالیا پیشتر از پذیرش آنان سر باز زده بود.
بنابراین گزارش به نقل از روزنامه وست استرالیا، دولت استرالیا در حال نزدیک تر شدن به توافق با دولت ایران برای بازگرداندن هزاران پناهجوی ایرانی به کشورشان است که می توان به گونه ای آن را توافقی تاریخی برای دولت ابوت دانست.
یک هیئت بلند پایه از ایران در هفته اخیر از استرالیا دیدار و تفاهم نامه ای با دولت استرالیا امضا کرده است که بر اساس آن ایرانیانی که در اردوگاه بازداشت مهاجرتی به مدت چند سال است به سر می برند، بتوانند به کشور خود بازگردند. در ازای بازگردانده شدن پناهجویان ایرانی که درخواست آنان رد شده است، دولت استرالیا نیز با ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی موافقت می کند. همچنین دولت ابوت موافقت کرده است هشدارهایی را که به شهروندان استرالیایی در خصوص سفر به ایران داده می شود را لغو کند.
همچنین دولت استرالیا به شهروندان ایرانی روادید کار یا تحصیلات ارائه کند و دولت ایران می تواند در سیدنی و ملبورن، کنسولگری بزند.
ریاست هیئت ایرانی را علی چگینی، مدیر کل امور کنسولگری های وزارت امور خارجه ایران به عهده داشت که با جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه و پیتر داتون، وزیر امور مهاجرت استرالیا در دو روز پیش دیدار کرده بودند. هر توافق با ایران که زمانی عضوی از محور شرارت به شمار می آمد، چرخشی عمده در سیاست خارجی استرالیا به شمار می آید.
گفته می شود دولت استرالیا از مقامات ایرانی خواسته است در ازای توافق، از هرگونه اقدام علیه پناهجویانی که بازگردانده می شوند، خودداری کند. حدود سیصد پناهجوی ایرانی در جزیره مانوس و صد و شصت و شش نفر دیگر در نائورو به سر می برند. چهارصد و چهل ایرانی در مراکز بازداشت هستند و هشت هزار نفر دیگر نیز روادید موقت دارند.
در وزارت کار سابق استرالیا، ایرانیان بخشی عمده از پناهجویانی که با قایق راهی استرالیا می شدند را تشکیل می دادند ولی هر چند که بسیاری از این افراد جز پناهندگان به شمار نمی آیند ولی دولت استرالیا نمی توانست آنها را به کشور خود بازگرداند زیرا تهران نیز از پذیرش این افراد خوداری می کرد. به گفته مقامات مهاجرتی در استرالیا، برخی از پناهجویان ایرانی مشکل ساز ترین افراد برای مدیریت در شبکه های مراکز نگهداری مهاجران به شمار می آیند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: